09.10.2024

Fængselsforbundet på Folkemøde

Vi stræber efter bedre vilkår for vores medlemmer. Derfor tog vi igen i år til Allinge.

Midt mellem politikere, højskoleelever, demonstranter og gratis kuglepenne er Fængselsforbundet igen i år klar til at gøre plads til vores medlemmer i den offentlige debat.

Her løfter vi emner, som på hver sin måde er presserende og vigtige, hvis vi skal have Kriminalforsorgen på ret køl igen.

Hver fjerde fængselsbetjent oplever chikane i fritiden. Hvordan kommer vi det til livs?

Debat: Forfulgt af jobbet
Chikane, sexisme, had og trusler er desværre blevet hverdag for mange fængsels- og politibetjente. Også i fritiden. Fængselsforbundet inviterer derfor formand for Politiforbundet Heino Kegel og Kriminalforsorgens direktør Ina Eliasen med på scenen for at tale om, hvad vi kan gøre for at passe bedre på vores folk.

”Det er et kæmpeproblem. Alle mine kollegaer og medlemmer oplever det, og mange er nødt til at have beskyttet adresse,” siger Heino Kegel.

Bo Yde Sørensen tilføjer: ”Det gør det ikke bedre, at vores medlemmer ikke mener, det gør en forskel at indberette det. Vi er nødt til at have mere opmærksomhed på opfølgning og opbakning til vores kollegaer. Kriminalforsorgen kan gøre det meget bedre,” siger formanden.

Til det svarer Ina Eliasen: ”Vores ansatte er vores ansvar. Det er vores problem, at vi har medlemmer, der ikke ved hvor de skal gå hen, når de oplever chikane,” siger hun. ”Men for at kunne gøre noget har vi brug for, at det bliver anmeldt. Derfor kommer vi til at sætte gang i et omfattende kulturprojekt om det.”

Det glæder vi os til at følge med i.

Justitsminister Peter Hummelgaard deltog i debatten om frisættelse af Kriminalforsorgen.

Debat: Sæt det faglige skøn fri
Hvornår er regler nødvendige, og hvornår kan vi have gavn af at sætte det faglige skøn fri? Den snak kommer Fængselsforbundet godt rundt om sammen med formand for Politiforbundet Heino Kegel og justitsminister Peter Hummelgaard.

Her bliver de to formænd hurtigt enige om, at flere beslutninger burde overlades til vores folk i uniformer.

”Vi har kompetencerne til at vurdere hver enkelt situation på helt nært hold, men mange af vores kollegaer oplever, at det faglige skøn er taget fra dem. Det betyder meget for arbejdsglæden,” siger Bo Yde Sørensen.

”Vi er tjenestemænd. Selvfølgelig står vi til ansvar, når der sker fejl. Men vi lever også i en nulfejlskultur, som tager pusten fra vores kollegaer,” tilføjer Heino Kegel.

Til det svarer justitsministeren: ”Vi skal gøre, hvad vi kan, for at lovene er forankret i fagligheden. Men vi må ikke glemme demokratiets ønsker, og når der sker fejl, der kan gå ud over borgernes retssikkerhed, er det svært ikke at stramme grebet igen.”

Debat: Fængselspladser i Kosovo
Er fængselspladserne i Kosovo en god idé? Nej, lyder det i debatten mellem Fængselsforbundets Bo Yde Sørensen, direktør for DIGNITY Rasmus Grue Christensen og direktør for Institut for Menneskerettigheder Louise Holck.

”Et retssamfund burde selv kunne løfte sine forpligtelser. Vi burde i stedet bruge pengene på at skaffe flere betjente herhjemme,” siger Bo Yde Sørensen.

Det er DIGNITYs direktør enig i: ”Jeg køber ikke præmissen om, at der ikke findes bedre alternativer.”

”Alternativer er politisk vilje, men nu ser vi konsekvenserne af årtiers retspolitiske refleks for skærpede straffe. Man ligger, som man har redt,” tilføjer Louise Holck fra Institut for Menneskerettigheder.

I den anden ende står retsordfører for Moderaterne Tobias Grotkjær Elmstrøm, der ser Kosovo som en nødvendig løsning her og nu.

”Vi kommer til at følge det her meget tæt. Jeg er tryg, fordi det kommer til at blive efter danske standarder. Men vi er løbet tør. Vi skal have løsninger nu,” siger retsordføreren.

Af Sille Augustinussen