09.10.2024

Rahova Fængsel ligger i den sydvestlige del af Rumænien.

Er rumænske fængsler bedre end sit rygte?

Opfattelsen af rumænske fængsler som det værste af det værste skal måske revurderes. På overfladen virker Rahova Fængsel i Bukarest i hvert fald som et fredeligt sted.

Rahova er et af seks fængsler i tv-serien ”Verdens hårdeste Fængsler”. Det var derfor med en vis ærefrygt at Fængselsforbundets forretningsudvalg trådte ind til fængslets 1.400 indsatte i starten af juni.

Udvalget er inviteret af det rumænske fængselsforbund, hvis næstformand Adrian Neagoe er med på besøget.

Lad os hurtigt slå fast, at der er mange ting, som ikke lever op til de standarder, vi er vant til.

To betjente til 240 indsatte
Fængslet, som er kendt som ’Byen bag muren’, er opbygget efter sovjetiske principper med mange indsatte i cellerne. I den lukkede afdeling sidder der 24 indsatte i hvert rum i op til 20 timer om dagen.

Afdelingens 240 indsatte overvåges af to betjente.

Flugt er nærmest umuligt. Der er to mure rundt om fængslet og vagttårne. Og to gange om året øver betjentene skydetræning.

Men det rumænske fængsel halter ikke efter på alle punkter.

Viceinspektør Paul Dragu fortæller om, hvordan europæiske standarder har fundet indpas, efter Rumænien er kommet ind i EU: ”Vi har bevæget os væk fra vores gamle system, hvor der var meget vold. I dag har vi få konflikter med de indsatte og prioriterer dynamisk sikkerhed meget mere. Det vigtigste i en fængselsbetjents arbejde er at tale med de indsatte,” sagde han.

Vi har bevæget os væk fra vores gamle system, hvor der var meget vold. I dag har vi få konflikter.
Paul Dragu, viceinspektør på Rahova Fængsel.

Der virker også meget stille og roligt rundt om i fængslet. Ingen råb eller larm. Alt er pænt og rent. Ingen graffiti.

Udearealerne er grønne, og i skyggen sidder indsatte fredeligt og spiller brætspil.

Hovedparten af de indsatte er rumænere, så der er ikke store etniske spændinger.

Der er også en misbrugsafdeling, som er udviklet i samarbejde med Kriminalforsorgen i Norge, og en helt ny rumænsk ortodoks kirke, som de fleste indsatte er tilknyttet.

Fængslet er desuden længere fremme på det digitale område end Danmark. Alle indsatte kan logge ind på en computer og få overblik over egen sag.

I den lukkede afdeling sidder der 24 indsatte i hver celle.

Glade og tilfredse
De indsatte udtrykker da også tilfredshed med forholdene i fængslet. Måske er de ærlige. Måske tør de ikke andet. En ung mand antyder i hvert fald, at alt ikke er rosenrødt.

”I skal være opmærksomme på, at tingene i fængslet ikke nødvendigvis er, som de ser ud,” siger han.

Han afsoner en dom på to år for at køre bil med hash i blodet. En forseelse som man typisk får en bøde for i Danmark.

Rumænien har 31 fængsler med knap 30.000 indsatte og 13.000 ansatte. Der er store rekrutteringsproblemer. Gennemsnitligt har betjentene kun tre års arbejdserfaring, fordi ældre kollegaer forlader jobbet. Det betyder, at mange indsatte har mere erfaring i systemet end de ansatte.
Af Søren Gregersen