Nedbring alenearbejdet

Der er så få betjente på vagt i Kriminalforsorgen, at mange bliver nødt til at arbejde alene. Men det er farligt og opslidende at være alene på vagt. Fængselsforbundet ønsker at alenearbejdet reduceres.

ALENEVAGTER STIGER
I løbet af de seneste tre år er den samlede andel af alenevagter øget. Alligevel mener justitsminister Søren Pape Poulsen (K) ikke, at der er behov for initiativer på området.

HVER TREDJE OVERVEJER AT FORLADE KRIMINALFORSORGEN PÅ GRUND AF ALENEARBEJDE
Alenearbejde opleves fortsat som et stort problem i Kriminalforsorgen. Mange års fokus på området har tilsyneladende ikke ændret synderligt på situationen.

“DET ER NÅR DU ER ALENE DU ER ALLERMEST SÅRBAR”
Nyborg Fængsel har over 1.000 alenevagter hvert år. Da fagbladet besøger fængslet, er fem betjente alene på deres post.

ALENEARBEJDE ØGER RISIKOEN FOR STRESS OG DEPRESSION
Der vil altid være risiko for overfald i et fængsel, men hvis man samtidig føler sig utryg, er der meget større risiko for stress og belastningsreaktioner. Det siger psykolog Lars Peter Andersen.

OVERFALDET DA HAN VAR ALENE MED FEM INDSATTE
Mikael Slabiak er en af 43 kollegaer, som har forladt Kriminalforsorgen i år på grund af nedslidning.

RAPPORT OM ALENEARBEJDE
Alenearbejde er et udbredt problem for det uniformerede personale i landets fængsler og arresthuse. Det er den overordnede konklusion i denne rapport, der belyser resultaterne fra en spørgeskemaundersøgelse, som Fængselsforbundet har gennemført blandt sine medlemmer.