Læs flere nyheder i menuen ovenfor.

Ny overenskomst for grønlandske anstaltsbetjente er på plads

Anstalten i Ilulissat. Kriminalforsorgen i Grønland har 120 fuldtidsansatte fordelt i 7 byer.

Siden 2020 har de været hjulpet af udligningsaftalen. Nu skal anstaltsbetjentes løn- og ansættelsesvilkår endelig fast ligestilles med det danske niveau.

Den grønlandske overenskomstaftale har ikke været fornyet siden 2020.

Men i sidste uge fik Finansministeriet, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen samt centralorganisationerne forhandlet en længe ventet overenskomst på plads for statens tjenestemænd i Grønland.

Aftalen gælder med tilbagevirkende kraft, løber i en seksårig periode fra 1. april 2020 til 31. marts 2026, og indeholder generelle lønreguleringer og overgangstillæg, der kan sikre op til 60.000 kroner ekstra pr. kollega.

En bedre løsning
Anstaltsbetjentene i Grønland har tidligere tjent omkring 4.500 kroner mindre om måneden end deres danske kollegaer.

Derfor forhandlede Fængselsforbundet i 2020 sig frem til udligningstillægget, der udlignede differencen mellem dansk og grønlandsk tjenestemandsløn. Sidste år blev aftalen forlænget til udgangen af marts 2026.

Men nu suppleres aftalen altså med den nye overenskomstaftale.

Forbundssekretær René Larsen er glad for, at aftalen endelig er på plads.

”Men det har simpelthen taget alt for lang tid. Vi er glade for, vi fik forhandlet udligningstillægget på plads dengang, men det var jo kun basislønnen, der blev udlignet.”

”Vi er derfor tilfredse med, at vi nu endelig får en aftale med et overgangstillæg, som ikke modregnes i vores udligningstillæg,” siger forbundssekretæren.

Fængselsforbundet vil nu begynde forhandlinger med Kriminalforsorgen om en ny lønaftale for Grønland.

”Vi har længe efterspurgt en ny lokal aftale, hvor vi får tillægsdelen til lønnen justeret og genforhandlet, men vi har ventet på, at overenskomstaftalen faldt på plads,” siger René Larsen.

I overenskomstperioden startes desuden en proces for ligestilling af løn- og ansættelsesvilkår for statens tjenestemænd i Grønland og Danmark. Fængselsforbundet indgår i det store arbejde, som skal udmøntes i ens lovgivning, vilkår og aftaler med virkning fra den 1. april 2026.

Så meget får du
Den nye overenskomstaftale vil allerede fra august være at se på mange af anstaltsbetjentenes lønseddel.

I kroner og ører ser regnestykket således ud:

1 april 2020 – 31. marts 2024: 11.900 kroner årligt.
1 april 2024 – 31. marts 2025: 8.200 kroner.
1 april 2025 – 31. marts 2026: 4.100 kroner.

Har du været ansat siden 1. april 2020, kan du altså forvente at modtage 47.600 kroner ekstra pr. 1. april 2024.

Har du som anstaltsbetjent været ansat i den fulde periode, kan du se frem til at modtage i alt 59.900 kroner ekstra, når vi når 2026.

Som et ekstra led i aftalen er parterne blevet enige om, at antallet af uger med lønnet orlov i forbindelse med graviditet og barsel udvides med i alt 17 uger fra 1. april 2024.

Aftalen om udligningstillæg sikrer, at lønrammelønnen i Grønland følger basislønnen i Danmark (hovedstadssats).

Af Sille Augustinussen