God idé at droppe prøveløsladelser til bandekriminelle

Hvis man ikke ønsker at forlade den kriminelle løbebane, skal man ikke prøveløslades. Det er budskabet fra Fængselsforbundet, som dermed er enig i oppositionens forslag om at droppe prøveløsladelser til bandekriminelle.

Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, mener, at man groft sagt lige så godt kan smide nøglen væk fra indsatte, der ikke selv ønsker at forlade bandemiljøet: “De skal efter min mening have nul og niks, hvis de fortsat ønsker at være med i deres forbryderiske klubber. De skal have frataget udgang. De skal have begrænset fællesskab. De skal ikke have nogen former for tilbud om uddannelse eller beskæftigelse.”

Han peger på, at de vrangvillige bandemedlemmer forpester afsoningsforholdene for de andre indsatte og arbejdsmiljøet for de ansatte.

Er bandemedlemmerne tværtimod villige til at ændre deres liv, skal de have en udstrakt hånd, siger formanden: “Der er her, vi skal bruge vores kræfter. Vi skal styrke exitprogrammerne. Og lave flere små enheder, hvor bandemedlemmerne blandes op med almindelige indsatte under skarp overvågning.”

“Disse her mennesker tænker simpelt. Hvis alternativet til et exitforløb virkelig er at blive lukket inde i sin celle 23 timer i døgnet uden selskab eller aktiviteter, ja så tror jeg faktisk, at langt flere vil overveje en exit,” siger Kim Østerbye.

Yderligere information: Kim Østerbye, 72 55 99 99