Vi håber ikke, at vores opgave er at skræmme asylansøgere

Hvilken rolle er det præcist fængselsbetjente skal løse på det nye udrejsecenter i Sjælsmark? Det spørgsmål rejser Fængselsforbundet, efter justitsminister Morten Bødskov (S) i dag har annonceret, at Kriminalforsorgen skal stå for driften af centeret for afviste asylansøgere.

Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye siger: “Fængselsbetjente får til opgave at passe på personer i centeret, der ikke er kriminelle; såvel voksne og børn. Det er unægtelig en ny rolle. Jeg håber ikke, at ideen kun er, at fængselsbetjente i uniform skal skræmme asylansøgerne.”

Formanden mener desuden, at den nye opgave kan skabe andre problemer: “For det første er vi som fængselsbetjente ikke uddannede til at tage sig af denne gruppe mennesker. For det andet har vi ikke magtbeføjelser over for dem. Det kan skabe rolleuklarhed og sikkerhedsproblemer i hverdagen,” siger han.

Kim Østerbye opfordrer derfor justitsministeren til at inddrage Fængselsforbundet i processen omkring det nye center.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99.