Velkommen i Folkemødets arresthus

Fængselsforbundet er gået sammen med Kriminalforsorgen om et fælles telt på Folkemødet på Bornholm. Det gør vi under sloganet “Kom i fængsel”, hvor man får mulighed for at afsone i en kopi af en fængselscelle. Vores mål er at sætte fokus på fængselsbetjentenes arbejde med at få de kriminelle videre i livet. Du kan blandt andet opleve:

BORNHOLMS FÆNGSELSBETJENTE
Hvad vil det sige at arbejde bag fængselsmuren? At låse celler i, dele mad ud og samtidig lytte, støtte og motivere indsatte til et liv uden kriminalitet? Det giver Bornholms fængselsbetjente et indblik i, når de fortæller om livet i Bornholm Arrest.

Fredag den 17. juni klokken 14.30
Søndag den 19. juni klokken 10.30

KRIMINALFORSORGENS NARKO- OG MOBILHUNDE
Hvor hurtigt kan en narkohund snuse sig frem til en pose kokain og en mobiltelefonen? Det kan du få svar på, når Kriminalforsorgens dygtige hundeførere og deres hunde demonstrerer deres færdigheder. Mød blandt andet den nye mobilhund Nokia.

Lørdag den 18. juni klokken 10.00, 11.30 og 13.00

DEBAT: KRÆNKER DET OFFERET NÅR VOLDSMÆND FÅR FODLÆNKE I STEDET FOR FÆNGSELSSTRAF?
Hvor går grænsen for alternative strafformer? Er det galt eller genialt, når voldsmænd får fængsel i stedet for fængselsstraf? Peter Skaarup (DF), Trine Bramsen (S) og Fængselsforbundets formand Kim Østerbye krydser klinger om dansk straffepolitik. DR-journalist Mette Mayli Albæk styrer debatten.

Lørdag den 18. juni klokken 17.45-18.45 i Kæmpestrandens mødetelt

HØR FANGEKORET
Selvom man er hærdet kriminel, kan man sagtens synge salmer i kirken hver søndag. Det er i hvert fald, hvad medlemmerne af fangekoret fra Vridsløselille Statsfængsel har gjort i mere end femten år. Kom og hør deres røst.

Lørdag den 18. juni klokken 15.30

SAMFUNDSTJENESTE TIL GAVN FOR ALLE
Flere og flere idømmes samfundstjeneste i stedet for en fængselsstraf. Men hvad er samfundstjeneste egentlig? Hvor foregår det? Og hvordan er det at have en kriminel i arbejde? Det får du svar på her.

Torsdag den 16. juni klokken 15.30
Fredag den 17. juni klokken 16.30

HVORDAN STRAFFER VI OM 100 ÅR?
Alternative strafformer vinder frem, så er der slet ikke brug for almindelige fængsler mere? Kriminalforsorgens direktør, Johan Reimann, og Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, diskuterer konsekvenserne af forandringerne og hvordan samfundet skal straffe lovovertrædere fremover.

Fredag den 17. juni klokken 11.30

PRØV EN FODLÆNKE
Cirka 500 danskere afsoner i dette øjeblik afsoner deres fængselsstraf hjemme i stuen. Siden 2005 har det været muligt at bytte fængselsdommen til en fodlænke. Mød fodlænke-medarbejdere og prøv selv at få en fodlænke.

Lørdag den 18. juni klokken 14.30
Søndag den 19. juni klokken 11.30

IND OVER MUREN EFTER KVALIFICERET ARBEJDSKRAFT
Uddannelse i fængslerne har fokus på samarbejde hen over murene. Derfor står Kriminalforsorgen, High:five, uddannelsesinstitutioner og private virksomheder sammen om at gøre indsatte til kvalificeret arbejdskraft.

Fredag den 17. juni klokken 10.30 og 15.30