Uhensigtsmæssige regler fører til coronasmittede fængselsbetjente

Der skal en lovhjemmel på bordet hurtigst muligt, så fængselsbetjente ikke er nødsaget til at følge indsatte, der er smittede med corona, på besøg og udgang og dermed sætte sikkerheden på spil for både ansatte, indsatte og samfundet generelt.

Det mener Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen, der reagerer på et konkret tilfælde i Storstrøm Fængsel.

“Jeg har talt med en fængselsbetjent i Storstrøm Fængsel, der netop er testet positiv med corona, fordi han har været pålagt at følge én smittet indsat på besøg og en anden på uledsaget udgang. Den sidste blev sendt direkte ud i offentlig transport til København med en positiv coronatest. Det giver simpelthen ikke mening,” siger han.

Formanden insisterer på, at situationen tages alvorligt med det samme.

“Der er tale om tilfælde, hvor der i den grad er indlysende grund til at tage alle forholdsregler for at beskytte ansatte, andre indsatte og udvise samfundssind, så smitten ikke spreder sig yderligere. Det ser man bort fra på grund af regler, der siger, at indsatte skal på besøg og udgang. Det giver ingen mening, og det må og skal stoppes nu med en hjemmel til at begrænse kontakt til andre mennesker for indsatte, der er smittet med corona,” siger Bo Yde Sørensen.

Yderligere information: Forbundsformand Bo Yde Sørensen, 72 55 99 98.