Styrk den nordiske fængselsmodel

Hvis vi skal undgå flere dræbte fængselsbetjente i Norden, kræver det, at man styrker – ikke svækker – den særlige nordiske fængselsmodel.

Det er budskabet fra Nordiske Fængselsfunktionærers Union (NFU), som afholder konference i dag og morgen i Stockholm. NFU er et samarbejde mellem fængselsforbundene i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige.

I 2011 blev en kvindelig betjent dræbt i Sverige, da hun var alene på vagt i Huddinge-fængslet nær Stockholm. NFU ser det tragiske mord som et symptom på, at det nordiske fængselssystem er under pres.

De nordiske velfærdsstater mangler ressourcer. Derfor bliver det sværere og sværere at opretholde det særlige nordiske fængselssystem, som bygger på en høj grad af dynamisk sikkerhed. I Norden er fængselsbetjentene tilstede på fængselsafdelingerne sammen med de indsatte, og personalets uddannelse er i højsædet. Det samme gælder ikke uden for Norden.

Formand for NFU, Kim Østerbye, siger: ”Det er meget vigtigt, at den nordiske fængselsmodel ikke undergraves. Vi ønsker ikke et fængselssystem som i USA, hvor fængselsbetjente alene er en magtperson. En fængselsbetjent skal være en person, som de indsatte kan føre en dialog med i hverdagen, og som kan motivere dem til at leve en kriminalitetsfri tilværelse.”

Yderligere information:

Formand for NFU, Kim Østerbye, +45 72 55 99 99.

Nordiske Fængselsfunktionærers Union er et samarbejde mellem fængselsforbundene i Norden. Organisationen repræsenterer ca. 13.500 fængselsbetjente og andre medarbejdergrupper i de fem nordiske lande. De fem forbund er: Fangavarðafélag Íslands, Fængselsforbundet i Danmark, Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund, SEKO i Sverige og Vankilavirkailjain Liitto r.y. i Finland.