Fængselsbetjent overfaldet ved børnenes daginstitution

Endnu en gang er en fængselsbetjent blevet udsat for et voldeligt overfald i fritiden. Denne gang ved en børnehave, hvor fængselsbetjenten var i færd med at hente sine børn.

Overfaldet sker mandag eftermiddag i københavnsområdet, da to tidligere indsatte henvender sig til betjenten, der venter i sin bil, mens hans kone henter børn i daginstitutionen. De tidligere indsatte truer ham, fordi de mener, at fængselsbetjenten er skyld i konkret hændelse under en de tidligere indsattes afsoning.

Den ene overfaldsmand slår fængselsbetjenten i ansigtet med knytnæve, mens han stadig sidder i bilen, og den anden overfaldsmand spytter på ham.

Fængselsbetjenten forsøger at forsvare sig mod slagene, og beder de to lade ham være, da han er der sammen med sin familie. De to overfaldsmænd forsvinder fra gerningsstedet og råber “ludersøn” på tyrkisk efter betjenten.

Overfaldet er det seneste i en række af alvorlige overfald på Kriminalforsorgens uniformerede personale uden for fængslerne. I sommer blev en betjent passet op på vej til job i Nyborg, og skudt med en pistol tre gange i benet.

Ifølge Fængselsforbundets formand Kim Østerbye er grænsen for længst overskredet, når det kommer til hvad fængselsbetjentene skal og kan leve med:

“Når vores medlemmer med er ængstelige døgnet rundt, er vi nået et fuldstændig uacceptabelt niveau. En gang var overfald på fængselsbetjente i fritiden en sjældenhed, men nu er det hverdag. De kyniske overfald kalder på en arbejdsgiver, der prioriterer sikkerheden for de ansatte, som det højeste,” siger han.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99