Opsynspersonale opfordres nu til to hurtigtest om ugen

På baggrund af sundhedsmyndighedernes anbefalinger opfordrer Kriminalforsorgen nu til, at opsyns- og sundhedspersonalet og andre medarbejdere med løbende kontakt til indsatte og klienter i Kriminalforsorgen lader sig teste for COVID-19 to gange om ugen med hurtigtest.

De to ugentlige test bør ske med de såkaldte hurtigtest, der gennemføres ved en podning i næsen, og som hurtigt giver svar på podningen.

Alle øvrige medarbejdergrupper i Kriminalforsorgen, der jævnligt møder ind på deres arbejdsplads, opfordres til at lade sig teste med hurtigtest en gang om ugen.

Vil gerne kunne teste lokalt
Kriminalforsorgen har kontaktet Danske Regioner med henblik på at sikre de bedste testmuligheder for Kriminalforsorgens medarbejdere og for at understøtte gennemførelsen af smitteopsporingstest på de enkelte matrikler, herunder test af indsatte. Det er dog endnu usikkert, om der er mulighed for, at podehold fra testcentrene vil kunne gennemføre test på de enkelte matrikler.

Indtil en eventuel aftale om test på arbejdspladsen er faldet på plads, opfordrer Kriminalforsorgen til, at medarbejderne får foretaget to ugentlige hurtigtest ved det nærmeste testcenter, som tilbyder denne testmulighed. Det er frivilligt, om man vil lade sig teste, og testen skal foregå uden for arbejdstid. Der ydes ikke honorar i forbindelse med disse test.