Ny rapport: Volden stiger mod fængselsbetjente

Der skal gøres meget mere for at begrænse volden i fængslerne. Det er budskabet fra Fængselsforbundet, efter nye tal viser, at antallet af voldsepisoder mod fængselsbetjente er steget fra 268 i 2011 til 422 i 2014. En stigning på 57 procent.

Samtidig viser en ny undersøgelse, som Fængselsforbundet har lavet i samarbejde med DR P1 Dokumentar, at 79 procent af fængselsbetjentene mener, at der er mere vold mod personalet i forhold til tidligere. Undersøgelsen viser også, at 65 procent af  fængselsbetjente er blevet udsat for psykisk vold og 25 procent for fysisk vold.

Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, er frustreret over de nye tal: “Vi er desværre meget langt, fra en situation, hvor vold er et sjældent fænomen blandt vores medlemmer. I virkeligheden kan du stort set ikke finde en fængselsbetjent, som ikke har oplevet vold mod sig selv eller sine kollegaer.”

Formanden opfordrer Kriminalforsorgen til at sætte alle kræfter ind for at stoppe volden: “Vi skal styrke den dynamiske sikkerhed og være tilstede ude hos fangerne. Det er det, som for alvor tæller. Samtidig er det vigtigt, at vi styrker konflikthåndteringen og er mere opmærksomme på de farlige fanger. Voldskurven skal knækkes.”

Undersøgelsen viser også, at risikoen for vold og trusler påvirker det psykiske arbejdsmiljø negativt. Hvert femte af Fængselsforbundets medlemmer har følt sig utryg i arbejdstiden inden for den seneste måned. Og hvert femte medlem har overvejet at stoppe i jobbet på grund af oplevelser med vold og trusler. Medlemmerne oplever blandt andet hjertebanken, søvnproblemer, anspændthed, mareridt og tillidsproblemer i forhold til andre mennesker.

Læs rapporten her.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99