Kriminalforsorgen mangler penge på finansloven

Der er meget bekymrende, at der mangler over 200 millioner kroner på finansloven til Kriminalforsorgen. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet til regeringens finanslovsforslag.

Ifølge forslaget skal Kriminalforsorgen spare 223 millioner kroner årligt, fordi der ikke kommer penge fra ekstra moms på kultur, som det ellers var planen.

Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen mener, det er dybt problematisk, hvis økonomien under Kriminalforsorgen skrider på grund af politisk uenighed.

”Der blev sidste år indgået en aftale om at genoprette Kriminalforsorgen efter mange års forsømmelse. Det koster i sagens natur penge. Du får ikke bedre arbejdsforhold og flere hundrede fængselspladser gratis. Det er meget bekymrende, hvis pengene er forsvundet, fordi der ikke er styr på finansieringen,” siger han.

Forbundsformanden forventer, at forligsparterne står bag den aftale, som de har indgået og finder en løsning.

”Jeg håber, der er en plan for det her. Situationen i Kriminalforsorgen er ikke blevet bedre, siden aftalen blev indgået for knap et år siden. Tværtimod,” siger Bo Yde Sørensen.

Yderligere information: Forbundsformand Bo Yde Sørensen, 72 55 99 98.