Konference for nordiske fængselsbetjente

Amerikanerne bevæger sig i retning af nordiske fængselsmetoder. Hvorfor er vi så begyndt at kopiere USA? Det er det retoriske spørgsmål, som er udgangspunkt for dette års konference for nordiske fængselsbetjente.

I over 70 år har fængselsbetjente fra Island, Norge, Sverige, Finland og Danmark mødtes jævnligt for at udveksle erfaringer og ideer i et fælles forum: Nordiske Fængselsfunktionærers Union (NFU).

Denne gang er det Selfoss i Island, som lægger hus til NFU-konferencen, som foregår i dag og i morgen.

Og når man nu er halvvejs over Atlanterhavet, er det naturligt at fokusere på USA og den måde amerikanerne driver fængsler på.

Fængselsforbundets formand, Bo Yde Sørensen, påpeger i sin åbningstale det ironiske i, at mens USA i stigende grad finder inspiration fra nordiske fængsler, er de nordiske lande begyndt at indrette sine fængsler efter amerikanske principper.

”USA kigger mod Norden for at løse deres store problemer i fængslerne. Hvorfor er vi begyndt at kopiere Amerika?”

NFU har til konferencen inviteret en række amerikanere til at komme og fortælle om tendenserne i fængslerne i USA i dag. Blandt andet deltager en amerikansk fængselsinspektør, som har introduceret nordiske principper i et lukket fængsel i North Dakota. Ligesom der deltager amerikanske forskere.

På konferencen deltager også repræsentanter fra ledelsen i de nordiske lande; herunder Thorkild Fogde fra Danmark.

Ny formand for NFU
I går var der repræsentantskabsmøde i NFU. Her blev Asle Aase fra Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund valgt til ny formand for NFU efter Kim Østerbye fra Danmark. Bo Yde Sørensen blev valgt som ny næstformand.

NFU er et samarbejde mellem: Fængselsforbundet i Danmark, Islandske Fangevakters Forbund, Norsk Fensels- og Friomsorgsforbund, Vankilavirkalijain Liito r.y., Finland og SEKO – Facket for Service och Kommunikation, Sverige.