Kollegaer opfordrer til bedre tone på Facebook

Den hårde tone på Fængselsforbundets Facebookside går så mange fynske og jyske kollegaer på, at emnet kom på dagsordenen til et områdemøde.

Sammenhold og det gode kollegaskab bliver ofte fremhævet som positive sider af arbejdet som fængselsbetjent. Men det er ikke de ord, der ligger først for, når man kigger på dele af debatten på Fængselsforbundets Facebookside, der ellers har som formål både at være nyhedskanal og et fælles forum for forbundets medlemmer.

Tonen er til tider så negativ, at kollegaer i Syddanmark har bedt tillidsrepræsentant Martin Sørensen i Nyborg Fængsel om at sætte det på dagsordenen.

”Jeg har fået mange henvendelser fra kollegaer, der oplever en negativ og hård tone på Facebook. De ønsker ikke at kommentere og blande sig i debatten, fordi de ikke gider at få et verbalt møgfald.”

Martin Sørensen har derfor taget emnet op på et møde i Område Syddanmark.

”Vi drøftede det og nåede frem til, at det vil være rigtig godt at sætte fokus på at opretholde en ordentlig omgangstone og rumme hinandens forskellige holdninger,” siger han

Ønsker ikke at udtale sig
Bekymringen for at udtale sig kommer også til udtryk i udformningen af denne artikel, der egentlig skulle have indeholdt interviews med kollegaer, der oplever, at tonen er for hård på Facebook. Men de trak sig, fordi de synes, at konsekvenserne ville være for store, når artiklen bliver delt på Facebook.

”Jeg har det lidt på samme måde, og jeg er ikke i tvivl om, at jeg nok skal få nogle verbale tæsk. Men jeg synes, det er vigtigt, at vi sætter fokus på det her problem,” siger Martin Sørensen.

I hans øjne er der en udbredt tendens til, at kollegaer leder med lys og lygte efter noget negativt at trække ud af de artikler eller budskaber, der deles på Facebook.

”Visse mennesker kan trække noget negativt ud af alt. Selv hvis der står ’solen skinner og hav en dejlig dag’, kan man forvente et møgfald i grimme vendinger. Vi skal jo huske, at politikere og mennesker udenfor Kriminalforsorgen også læser med, og jeg synes, vi som faggruppe er meget bedre end al den negativitet. Men ansvaret ligger hos den enkelte bruger,” siger han.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg nok skal få nogle verbale tæsk. Men jeg synes, det er vigtigt, at vi sætter fokus på det her problem,” siger Martin Sørensen.

Generelt problem
Det er ikke kun i Område Syddanmark, at tonen på Facebook medvirker til, at man ikke blander sig i debatten. En hurtig rundspørge til Fængselsforbundet øvrige områder viser, at opfattelsen deles over hele landet af de kollegaer, der gerne vil følge med på Facebook.

”Jeg hører ofte, at folk synes, at tonen på Facebook er hård og negativ. Der er mange trolls, der hakker på alt,” siger Christian Bonczyk, der er tillidsrepræsentant i Randers Arrest.

Oplevelsen er heller ikke fremmed på forbundskontoret, der administrerer siden.

Det siger forbundssekretær Erik Holmestad Larsen: ”Vi bliver tit overraskede over, hvad folk tillader sig at skrive om og til andre mennesker på vores Facebookside. Men det er jo en generel tendens, man ser på alle sociale medier.”

Fængselsforbundet har et regelsæt, man skal overholde, når man deltager i debatten på Facebook. Det kan man finde på siden. Når kommentarer stikker udenfor reglerne, skriver forbundet til brugerne eller sletter kommentaren.

”Vi ved godt, at folk er pressede i hverdagen, men vi vil gerne opfordre til, at man altid laver testen ’ville jeg sige det her ansigt til ansigt?’ på sig selv, inden man offentliggør sin kommentar. Det kunne være rart, hvis Facebooksiden afspejlede det fællesskab, der er mellem kollegaerne i den virkelige verden,” siger Erik Holmestad Larsen.

Af Maria Hamilton