Hunde og bodyscannere skal hindre indsmugling af mobiltelefoner

Flere fængslede i terrorsagen fra København har haft adgang til mobiltelefoner. Nu lover justitsministeren, at styrke indsatsen med hunde og bodyscannere.

På et samråd i Retsudvalget i dag kaldte justitsminister Søren Pind (V) opdagelsen af mobiltelefoner hos fire fængslede i terrorsagen for uholdbar: ”Det er stødende for retssikkerheden, at det kan ske,” siger han.

Socialdemokraternes retsordfører Trine Bramsen, som havde indkaldt til samrådet, er heller ikke imponeret: ”Det er bekymrende, at terrorsigtede på denne måde er i stand til at kommunikere med omverdenen.”

Hun henviste blandt andet til, at de mistænkte havde været aktive på sociale medier som Facebook og Instagram.

Søren Pind lover nu at skærpe indsatsen. Han iværksætter blandt andet et forsøg med bodyscannere, som man kender det fra lufthavne. Det er endnu ikke afklaret, hvor omfattende forsøget bliver. Ministeren fortæller dog til fagbladet, at de vil blive sat op i ”centrale institutioner”, og at de i hvert fald opstilles de steder, hvor der sidder terrormistænkte.

Forsøget med bodyscannere kræver en lovændring, som ministeren vil forsøge at få igennem i Folketinget i løbet af de kommende måneder.

Mobilhunde
Søren Pind har samtidig tænkt sig at sætte narkohundene ind i en kampen. De skal trænes i at finde mobiltelefoner: ”Det tager fem måneder,” oplyser ministeren, som ikke ved endnu hvor mange narkohunde, der skal trænes som mobilhunde.

Herudover skal Kriminalforsorgen udarbejde nye retningslinjer for visitationer, øge antallet af razziaer og undersøge mulighederne for at forhindre mobilsignaler i fængslerne. Det sidste risikerer dog at gå udover medarbejdernes kommunikation.

Fængselsforbundet bakker op
Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, er positiv over for de nye initiativer: ”Jeg er enig i, at der er brug for flere visitationer og nye redskaber i indsatsen. Det har vi flere gange gjort opmærksom på. Jeg forventer også, at ministeren er parat til at bakke op med de nødvendige ressourcer,” siger han.