Godt initiativ mod chikane i fritiden

Vi støtter et hvert tiltag, som dæmmer op for denne alvorlige problemstilling. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) vil forpligte arbejdsgiverne til at forebygge vold og trusler mod ansatte i fritiden.

Fængselsbetjente er en faggruppe, som i høj grad udsættes for chikane uden for arbejdstiden. Fængselsforbundet gennemførte en stor spørgeskemaundersøgelse blandt sine medlemmer for et år siden. Undersøgelsen viste, at hver tredje fængselsbetjent har oplevet chikane i fritiden.

Ord som ’tilråb’, ‘ukvemsord’ og ‘spyt’ går igen i mange besvarelser, når fængselsbetjentene skriver om de konkrete oplevelser, de har haft. Andre oplever trusler som ‘håndtegn til at få skåret halsen over’ eller ‘telefonopkald til familien’. Voldelige overfald er heldigvis sjældne, men de sker. En betjent skriver: “Han tager fat oven på hovedet af mig og går bag om ryggen på mig, samtidig med at han holder fast i mit hoved. Han vil brække halsen på mig.”

Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, siger om beskæftigelsesministerens forslag, som sigter på, at udvide arbejdsmiljølovgivningen, så den også gælder efter fyraften: “Det er netop et af de initiativer, som vi har efterlyst. Det er vigtigt, at arbejdsgiveren også har ansvar for at forebygge vold og trusler mod deres ansatte, når de forlader arbejdspladsen. Når en fængselsbetjent bliver overfaldet i Brugsen af en tidligere indsat, så er det jo ikke tilfældig chikane, men netop fordi voldsmanden genkender en fængselsbetjent.”

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99.