Finanslovsudspil: Pengene skal øremærkes rekruttering og fastholdelse

“Det er positivt, at man foreslår en økonomisk saltvandsindsprøjtning til Kriminalforsorgen. Men det er essentielt, at man målrettet styrker fastholdelsen af fængselsbetjente og rekruttering af nye.”

Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet til regeringens finanslovsudspil.

Ifølge finansminister Nicolai Wammen indeholder udspillet en række initiativer, der skal skabe økonomisk bund under Kriminalforsorgen og dermed give den et løft.

Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen håber, at man sætter ind de rette steder for at løfte en Kriminalforsorg, der i hans øjne er tæt på kollaps.

“Hvis vi skal rykke effektivt og virkelig skubbe Kriminalforsorgen i en ny og bedre retning, er det afgørende, at pengene bliver skudt ind i en modernisering af lønnen, styrket rekruttering og et bedre arbejdsmiljø. Det kræver nemlig en god og sund arbejdskraft at drive vores fængsler og hjælpe de indsatte ud af kriminalitet,” siger Bo Yde Sørensen og frygter status quo, hvis man ikke prioriterer rigtigt.

“Hvis pengene blot bliver skubbet ind i flere mursten og celler, kommer de kun til at gøre ondt værre, for der er ingen fængselsbetjente at udfylde bygningerne med,” siger forbundsformanden.

Yderligere information: Forbundsformand Bo Yde Sørensen, 72 55 99 98.