Fængselsforbundet hilser regeringens tryghedspakke velkommen. Men…

Det er positivt, at regeringen lover at styrke indsatsen over for radikalisering og bander i fængslerne. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet efter regeringen præsenterede sin nye tryghedspakke.

Det gælder ikke mindst, fordi dette skal ske ved i højere grad at adskille radikaliserede indsatte fra almindelige indsatte, sådan som blandt andet Fængselsforbundet tidligere har foreslået.

Ingen indsatte skal have mulighed for at bruge deres afsoning til at påvirke deres medindsatte i en udemokratisk retning. Så langt så godt.

MEN…

Fængselsforbundet er dog ikke imponeret af fængselsbetjentenes plads i tryghedsudspillet. Der var ikke et ord om, hvordan en øget adskillelse af indsatte konkret skal udmøntes og finansieres. Og heller ikke noget om, hvorvidt fængselsbetjentene skal klædes bedre på fagligt for at sikre, at flere kan forlade de radikaliserede miljøer.

Formanden for Fængselsforbundet, Kim Østerbye, siger:

”Jeg frygter, at regeringen glemmer fængselsbetjentenes rolle, når denne her halve milliard i tryghedspakken skal fordeles. For øget adskillelse i fængslerne koster. Og det gør en styrket exitindsats også. I hvert fald, hvis det skal virke. Og trygheden skulle vel også gerne gælde i fængslerne. Der SKAL flere på vagt for at håndtere disse her grupper af indsatte.”

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99