Fængselsbetjentelever får økonomisk sikring

På grund af coronakrisen er studiestart for fængselsbetjente på modul 2 og 3 blevet udskudt. Det har skabt en række spørgsmål i forhold til uddannelsens forløb og SU. Dem er der nu kommet svar på.

Fængselsbetjenteleverne på andet og tredje år blev hjemsendt og modtog SU i april. De har efter aftale med Fængselsforbundet haft mulighed for at tage ekstravagter i Kriminalforsorgens institutioner.

SU-styrelsen vurderer nu, at eleverne er studieaktive i april, selvom de ikke kan få samme undervisning som normalt. Det betyder også, at de er berettiget til SU og ikke skal tilbagebetale det, de har fået.

Når eleverne kommer på skolebænken igen, kan de søge om yderligere  SU-klip på grund af coronakrisen. De får samtidig et engangsbeløb på 10.000 kroner i den ekstra måned, de er på SU i forhold til, hvad der normalt er tilfældet. Hvis en elev har brugt sine SU-klip, er engangsbeløbet på 16.000 kroner.

Eleverne får desuden løn som fastansatte en måned før oprindeligt planlagt, fordi deres uddannelse ikke bliver forlænget. Det giver en forskel på 4000 kroner og betyder, at de ikke taber økonomisk, selvom uddannelsen tager en ny kurs.

De skal have et sikkerhedsnet
Fængselsforbundet formand, Bo Yde Sørensen, er glad for, at eleverne ikke får udgifter samtidig med, at de mister mulighed for at få undervisning som planlagt.

”Vi har kæmpet for, at der blev spændt et sikkerhedsnet ud under vores elever. Det er ikke fair, de skal betale af egen lomme for, at deres uddannelse bliver brudt op. Så jeg er glad for, at en aftale er faldet i hak,” siger forbundsformanden.