Efter fangeflugt: Sikkerheden er ikke god nok i de små huse

Sikkerheden er ikke god nok i de små arresthuse. Det er budskabet fra Fængselsforbundet, efter en voldsom fangeflugt fra Arresthuset i Tønder lørdag aften kostede to fængselsbetjente en tur på sygehuset.

Overfaldene sker kort efter hinanden i forbindelse med natlukning. En kvindelig betjent bliver overfaldet og slået mange gange i ansigtet, hvorefter fangen med vold og trusler tvinger hendes kollega til at lukke sig ud.

De to fængselsbetjente bliver efterfølgende kørt på skadestuen. Især den kvindelige betjent er svært tilredt efter de mange slag i ansigtet.

Det er anden gang i år, at fanger flygter fra Arresthuset i Tønder. Den 18. marts lykkedes det to fanger at undvige gennem et hul i muren. Under flugtaktionen blev en fængselsbetjent overfaldet.

Det får nu Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, til at rejse hård kritik af sikkerheden i det små arresthuse. Han er rystet over episoden og undrer sig over, hvorfor så farlig en indsat sidder i et lille arresthus:

”Vi har at gøre med en fange, som tidligere har været klassificeret som farlig i Kriminalforsorgen. Hvorfor sidder han dog i et lille arresthus som Tønder? Enten må man opruste sikkerheden i de små huse med flere folk på vagt og peberspray som permanent del af udrustningen – eller også må man lade være med at visitere så farlige indsatte dertil,” siger han.

Yderligere information: Forbundsformand, Kim Østerbye, 72 55 99 99