Husk: Du kan søge om tilskud til rekreationsophold

Du kan få op til 8.000 kroner i tilskud til et ophold, hvis du har været syg.

Hvis du har været syg eller udsat for en arbejdsskade, har du mulighed for at få tilskud til rekreation i Danmark eller udlandet.

Foreningen til Støtte af Sygdomsramte Erhvervsaktive Borgere yder nemlig økonomisk hjælp til sygeramte, så de kan samle kræfter til at komme tilbage til jobbet. Det må gerne være en rejse, hvor man bare slapper af og nyder fred og ro.

Du kan få 8.000 kroner til ophold i Danmark og 6.000 kroner til ophold i udlandet.

Opholdet skal bestilles hos en danskregistreret arrangør og vare minimum en uge. Du skal udfylde et ansøgningsskema, som du finder på hjemmesiden: sygdomsramteborgere.dk. Ansøgningsskemaet skal udfyldes af både dig og din læge og sendes med almindelig post.

DER ER TRE KRAV

1. ERHVERVSAKTIV: Du skal være erhvervsaktiv og være i stand til at genoptage arbejdet umiddelbart efter rekreationsopholdet. Du må dog godt have genoptaget dit arbejde med max 15 timer ugentligt kort før opholdet. Du kan godt afholde opholdet i en ferie, men det er under forudsætning af, at ferien ligger imellem endt sygemelding og genoptagelse af arbejde.
2. AFSLUTTENDE FORLØB: Rekreationsopholdet skal være et afsluttende led i en sygdomsbehandling i forbindelse med enten et hospitalsophold eller en sygdomsperiode i hjemmet.
3. ANBEFALET AF LÆGE: Rekreationsopholdet skal være anbefalet af en læge.

Der er ansøgningsfrist for tilskud den 25. i hver måned. Svar kommer typisk to uger senere.