Drone brugt til indsmugling i Nyborg Fængsel

En drone fløj i nat ind over muren til Nyborg Fængsel med ulovlige effekter til en indsat.

Den indsatte befandt sig i en celle på 4. etage i fængslet. Da dronen nåede frem, tog han imod en pakke med to mobiltelefoner, en savklinge og diverse skruer. I alt 1 kg udstyr.

Planen blev opdaget af personalet i leveringsøjeblikket. Smuglergodset blev derfor beslaglagt, kort efter den indsatte havde afmonteret pakken fra dronen.

Mens smuglergodset blev beslaglagt, gælder det samme ikke for dronen. Den nåede at flyve væk. Droneføreren blev heller ikke pågrebet.

Ifølge Fængselsforbundets formand Kim Østerbye er den nye trussel fra luften stærkt bekymrende: “En stor drone kan med lethed smugle våben ind i fængslerne. Det kan skabe ekstremt farlige situationer. Det er godt, at indsmuglingen blev opdaget denne gang, men sådan er det måske ikke næste gang,” siger han.

Formanden vurderer, at forsøget med droneindsmugling hænger sammen med de nye initiativer, som er sat i værk for at bekæmpe mobiltelefoner i Kriminalforsorgen: “Sådan er det altid. Når man lukker et hul, finder de kriminelle andre.”

Han opfordrer derfor Kriminalforsorgen til at sørge for bedre sikkerhed mod drone: “De kan starte med at sikre vinduerne bedre i Nyborg Fængsel, så droner ikke kan få direkte adgang til cellerne.”

Yderligere information: Kim Østerbye, 72 55 99 99

Læs også artikel fra fagbladet: Droner truer sikkerheden i Kriminalforsorgen