Chikane mod fængselsbetjentes hjem er fuldkommen uacceptabelt

Alt skal sættes ind for at dæmme op for chikane mod fængselsbetjente i fritiden. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet efter flere episoder rettet mod betjente på Fyn.

Den seneste hændelse skete i går aftes. Her kom en fængselsbetjent fra Nyborg Fængsel hjem til sin familie, og hører pludselig en sten kastet mod ruden, da han sidder med sin kæreste i stuen. Efterfølgende ser han to unge med sorte hættetrøjer skynde sig væk.

Episoden er en af en række, som har fundet sted i den seneste tid. For få dage siden fik to medarbejdere ødelagt deres postkasse. Ligesom fynske kollegaer har oplevet andre former for hærværk og chikane.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye siger: “Isoleret set kan episoderne opfattes som drengestreger, men når man ser dem samlet, fremstår det som et bevidst forsøg fra bandemiljøet på at true vores kollegaer. Det er fuldkommen uacceptabelt, at vi bliver chikaneret, når vi er sammen med vores familier.”

Formanden henviser til, at atmosfæren omkring de fynske fængsler har været betændt længe med vold og trusler, herunder et skudattentat mod en betjent foran Nyborg Fængsel i sommer.

“Situationen er alvorlig. Det er alle ansvarlige opmærksomme på. Men det er ikke lykkedes at få situationen under kontrol. Nu bliver vi nødt til at styrke indsatsen på alle felter. Det her skal stoppes. Vi vil aldrig acceptere at blive intimideret i vores egne hjem,” siger Kim Østerbye.