Bliv klog på fængselsbetjentes hverdag på Folkemødet

I en tid hvor befolkningen hører om skærpede straffe, overfald på fængselsbetjente og hårdkogte bandemedlemmer, er der god grund til at debattere fremtidens fængsler og fængselsbetjente. Snart sagt alle har meninger, fordomme og holdninger til hvordan fængselsbetjente og indsatte skal gebærde sig, men de færreste har indsigt i livet bag murene.

Fængselsforbundet vil igen i år kvalificere debatten, og derfor arrangerer vi en række debatter og events, hvor fængselsbetjentes sikkerhed og faglighed er omdrejningspunktet.

Forhåbentlig ses vi på Bornholm.

Omvendtland – en fagboss og en direktør bytter roller

Hvad sker der, når en direktør og en fagforeningsformand skifter roller? I Omvendtland er alt muligt. Ved denne debat er det direktør i Kriminalforsorgen Thorkild Fogde, som stiller sig op på ølkassen og taler medarbejdernes sag, mens formanden for Fængselsforbundet Kim Østerbye forsøger at forvandle sig selv til systembevarer.

Fredag klokken 9.00-10.30 i Folkets hus

Debat om fremtidens fængsler og fængselsbetjente

Hvad stiller vi op med fængslerne? Mød retsordførerne Trine Bramsen (S) og Carolina Magdalene Meier (ALT), Ph.d. Lise Billund – der har forsket i fængselsbetjentes relationer til indsatte – samt Fængselsforbundets formand Kim Østerbye, når de diskuterer Kriminalforsorgens fremtid. Debatten varmer op til efterårets store økonomiske aftale for Kriminalforsorgen.

Fredag klokken 13.45-14.45 i Røgeriets Eventtelt

Straffer danske politikere for meget?

Straffene er hævet de senere år, mens kriminaliteten ser ud til at falde. Er det virkelig den eneste vej frem? Straffeloven sættes på anklagebænken for at være med til at skabe mere kriminalitet i Danmark, og lader en række vidner – politikere og eksperter – tale for og imod hårdere straffe. Berlingske arrangerer debatten, som Kim Østerbye deltager i.

Fredag klokken 19.00-20.30 ved Berlingske Media ved Allinge Røgeri

Myter og sandheder om fængselsbetjente

Bliv klogere på hverdagen og livet som fængselsbetjent, når to fængselsbetjente fra Rønne Arrest samt Fængselsforbundets formand Kim Østerbye stiller sig til rådighed for nysgerrige spørgsmål og kommentarer fra Folkemødets gæster om et af Danmarks sværeste og farligste – men også mest interessante – job.

Lørdag klokken 13.45-14.45 i Kæmpestrandens Eventtelt

Debat om radikalisering

Hvor opmærksomheden på terror tidligere især har fokuseret på moskeers rolle i radikaliseringsprocessen, har de seneste terrorangreb flyttet fokus mod andre steder for radikalisering. Særligt har der været fokus den på såkaldte crossovers fra fængselsmiljøer til jihadistiske miljøer. Mød blandt andre justitsminister Søren Pape Poulsen og Kim Østerbye fra Fængselsforbundet. Arrangeret af Aarhus universitet.

Lørdag klokken 14.45-16.00 på det gode skib Aurora i havnen