Ambassadørkorps skal tale Kriminalforsorgen op

Hver enkelt ambassadør bliver honoreret med 1.412 kroner ekstra hver måned.

Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet har indgået aftale om honorar til nyt ambassadørkorps.

Det er vigtigt med positive tunger, når man skal kæmpe for en sag.

Lige nu er der nok at kæmpe for. Vigtigst skal vi have flere kollegaer, så fængselsvæsnet kan komme på ret køl igen.

Derfor har Fængselsforbundet og direktoratet i Kriminalforsorgen indgået en aftale om honorering af ambassadører i Kriminalforsorgens ambassadørkorps.

Hver enkelt ambassadør vil modtage 1.412 kroner ekstra hver måned. Aftalen træder i kraft den 1. august i år.

Fokus på de gode historier
Helt konkret skal der udvælges 20-30 kollegaer, der geografisk skal dække hele landet.

Ambassadørernes hovedopgave er at kommunikere forskellige budskaber, som i sidste ende skal styrke rekrutterings- og brandingsindsatsen. Flere i den brede befolkning skal nemlig kende til den særlige samfundsopgave, som alle vores kollegaer og hele Kriminalforsorgen hver dag løfter.

Arbejdsopgaverne er alsidige, og lyder blandt andet på at være frontpersonale på præsentationslastvognen, på uddannelsesmesser og karrieredage.

Ambassadørerne skal også være aktive på LinkedIn, ligesom de skal fungere som rollemodeller internt og være med til at italesætte den gode arbejdskultur rundt på institutionerne.

Aftale om honorar
Ambassadørerne bliver udnævnt på baggrund af en skriftlig ansøgning til Koncern Rekruttering og Kompetencer og en efterfølgende udvælgelsessamtale.

Ambassadørkorpset skal samlet set dække omkring 50 aktiviteter om året, hvilket i gennemsnit er to om måneden i hvert område. Typisk skal ambassadørerne deltage to og to.

Det vil sige, at hver enkelt ambassadør skal regne med at bruge omkring 16 timer om året på den nye tjans.

Det er arrangeret sådan, at arbejdsopgaverne kan ligge delvist inden for almindelig arbejdstid.

Derudover bliver hver enkelt ambassadør honoreret med 1.412 kroner ekstra hver eneste måned, han eller hun bliver i ambassadørfunktionen.

Fordommene skal erstattes
Forbundsformand Bo Yde Sørensen er glad for, at Fængselsforbundet har landet aftalen med direktoratet.

”Det er rigtig positivt, at vi skal have uddannet så mange stemmer rundt i landet, som kan tale vores arbejde op. Vi har brug for alle de kræfter, vi har, for at kunne få rykket ved de fordomme, som bliver ved med at følge Kriminalforsorgen. Nu skal vi bare have fundet de stærkeste stemmer,” siger formanden.

Bo Yde Sørensen er bevidst om, at det kommende ambassadørkorps ikke løser alle fængselsvæsnets problemer.

”Men det her er et vigtigt skridt i den rigtige retning. Forhåbentlig kaster det en masse nye kollegaer af sig, som vi er så afhængige af,” siger formanden.

Af Sille Augustinussen