Hovedbestyrelsen anbefaler et nej til overenskomsten

Fængselsforbundets hovedbestyrelse har i dag behandlet overenskomstresultatet for statens cirka 190.000 medarbejdere og anbefaler medlemmerne at stemme nej ved den kommende urafstemning.

Samlet set er det hovedbestyrelsens vurdering, at vi hverken er mødt på løn eller bløde vilkår. Man har ikke imødekommet den katastrofekurs, Kriminalforsorgen har bevæget sig på gennem snart 10 år. Hovedbestyrelsen kan derfor ikke støtte forliget, der vil fastholde os i den situation i yderligere tre år.

Hovedbestyrelsen lægger afgørende vægt på, at ingen af forbundets krav er imødekommet. Forbundets hovedkrav var reallønsfremgang, men forliget sikrer med generelle lønstigninger på 4,42 procent kun med nød og næppe reallønnen og kun under forudsætning af en fortsat lav inflation.

Forbundets krav om puljer til organisationsaftaler, fritvalgsordning og særlige krav til seniordage blev sluppet i forhandlingerne.

Forbundets øvrige krav om højere overtidsbetaling, satser vedrørende særlige ydelser og pensionsordning nåede ikke frem til de afsluttende forhandlinger.

Forliget er ikke til gunst for vores medlemmer som helhed, og hovedbestyrelsen kan derfor ikke se vores medlemmer i forliget.

Fængselsforbundet havde anbefalet en forlængelse af OK18 eller alternativt en et-årig overenskomst for ikke at få en coronaoverenskomst. I stedet blev det en tre-årig coronaoverenskomst.

Hovedbestyrelsens anbefaling er derfor et nej.

LÆS FAKTA OM OK-RESULTATET HER:

Overenskomst