Coronavirus: hvad er dine rettigheder i forhold til job, løn og ferie?

Er du på vej på ferie og er i tvivl om, hvordan du skal forholde dig til en eventuel coronasmittefare? Eller nægter du at gå på arbejde, fordi du er bange for at blive smittet? Her er hvad du, ifølge Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), skal være opmærksom på i forhold til dit arbejde og din løn.

Hvis din ferie bliver forlænget på grund af smittefare
Hvis du bliver sat i karantæne på et hotel, og derfor ikke kan tage hjem som planlagt, kan det ikke blive brugt som fyringsgrund. Det er fordi, en karantæne er ’force majeure,’ og derfor er du selv uden skyld i situationen.

Du kan dog ikke regne med at få løn i de dage, hvor du bliver væk fra dit arbejde ud over ferieperioden, hvis du ’blot’ er i karantæne. Men hvis du er i risiko for at være syg eller bliver syg, har du ret til løn.

Det gælder ikke, hvis du er taget til et sted, myndighederne har advaret mod på grund af smittefaren.

Hvad med en tjenesterejse?
Hvis du er sendt afsted på tjenesterejse af din arbejdsgiver og bliver sat i karantæne på grund af smittefare, har du krav på at få din løn i karantæneperioden.

Smittefare på arbejdspladsen
Hvis din arbejdsgiver sender dig hjem, fordi hun eller han mener, der er risiko for smittefare, har du ret til løn.

Hvis du selv vælger at blive hjemme på grund af smittefare, vil du kunne få udbetalt løn, hvis du kan anskueliggøre, at der er reel og konkret smittefare.

Hvad skal du generelt holde øje med?
Så længe, du følger myndighedernes anvisninger i forhold til smitte og smittefare, er du på rette spor.