Mandlige kollegaer får nu korrekt erstatning

Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er gået igang med at udbetale penge til mænd, som er blevet snydt for erstatning efter arbejdsulykker.

Et af Fængselsforbundets medlemmer har netop fået udbetalt 12.000 kroner.

Sagen handler om, at 3.000 mænd i den offentlige sektor har fået mindre i erstatning end deres kvindelige kollegaer. Argumentet var, at mænd lever kortere tid end kvinder. Men det ræsonnement holder ikke, har en EU-dom slået fast. I januar besluttede Beskæftigelsesministeriet derfor at genoptage sagerne, hvis de bliver bedt om det.

Med udbetalingen til Fængselsforbundets medlem ser det ud til, at sagsbehandlingstiden er kort. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring forventer da også at behandle alle nuværende henvendelser inden sommerferien.

Hvis du også vil have din sag genoptaget kræver det:

• At du er mand
  • At du har fået anerkendt en sag om en arbejdsulykke eller erhvervssygdom
  • At du efter 22. december 1984 og 1. marts 2015 har fået udbetalt erstatning for erhvervsevnetab som et engangsbeløb
  • At du har været offentligt ansat