Fængselsbetjente arbejder 25 timer ekstra hver måned

En opgørelse viser, at fængselsbetjente på tværs af Kriminalforsorgens institutioner arbejder 25 timer ekstra hver måned . Nogle steder nærmer tallet sig en hel ekstra arbejdsuge.

Personalemanglen i Kriminalforsorgen trækker mange konsekvenser med sig. En af dem er de overarbejdstimer, fængselsbetjente må lægge for at sikre driften af fængsler og arresthuse.

Gennemsnittet i Kriminalforsorgens institutioner ligger på 25 overarbejdstimer hver måned fra januar til september 2019.

”Rækker den politiske vision for Kriminalforsorgen ikke længere? Jeg savner handlekraft, ideer og mod til at ændre den situation, vi står i,” siger Bo Yde Sørensen.

Det fremgår af et svar fra justitsminister Nick Hækkerup (S) til SF’s retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt.

Ministeren skriver: ”Kriminalforsorgen oplever aktuelt en stor mangel på uniformeret personale. Det har blandt andet betydet, at der har været en kraftig stigning i mængden af overarbejde for det uniformerede personale i de seneste år.”

Nick Hækkerup peger på, at Kriminalforsorgen har iværksat en række initiativer for at nedbringe overarbejdet, herunder den nye skole i Møgelkær.

Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen mener dog, at det langt fra er nok til at løse bemandingsproblemerne: ”Det bekymrer mig, at Kriminalforsorgen er sunket så dybt ned i kviksandet uden, at jeg fornemmer andet end apati fra politisk side. Kriminalforsorgen er ikke nævnt med et ord i den nye finanslov og justitsministeren virker ikke til at have fanget alvoren,” siger han og efterlyser handling.

Formanden peger desuden på, at tallene for overarbejde skal ses i forhold til, at man mange steder har skåret i antallet af fængselsbetjente, der skal være på vagt. Det gør man for at have færre ubesatte vagter.

”Der er markante nedposteringer mange steder, og det nedsætter mængden af overarbejde på papiret. Hvis vi kørte med samme rammer for postbesættelse som for et år siden, ville overarbejdstimerne være mange flere,” siger Bo Yde Sørensen.

37 timer i Ellebæk
I Udlændingeinstitution Ellebæk er overarbejdstallet helt oppe på 37 timer, det svarer til en hel ekstra arbejdsuge. Men områdetillidsrepræsentant Gert Jensen er ikke overrasket, for der er ekstrem mangel på fængselsbetjente.

”Kollegaerne er grå i hovedet af at forsøge at nå alle opgaver. De har ikke en jordisk chance for at nå en dags arbejde, der mangler mindst én fængselsbetjent i tidsrummet 8-20,” siger Gert Jensen.

For at håndtere situationen har institutionen derfor valgt at køre med én personalefri afdeling. Det betyder, at overarbejdet er faldet, men det er arbejdsbyrden ikke.

Personalet hænger i stropperne
I Institution Sydsjælland og Lolland-Falster, der består af arresthusene i Nykøbing Falster, Næstved og Slagelse, arbejder fængselsbetjentene i gennemsnit 32 timer over hver måned. Områdetillidsrepræsentant Henning Mørck er bekymret for, at fagligheden langsomt bliver udhulet i de små døgnhuse.

”Når der hele tiden er afløsere i en arrest, bliver fagligheden udhulet, for det er fængselsbetjentene alene, der løser alle opgaver med bestilling af medicin, kontakt til advokater og til de indsatte,” siger Henning Mørck.

”Der skal være to fængselsbetjente på arbejde døgnet rundt i et arresthus, og det kræver 10 at dække de vagter ind. Men i perioder, har flere arresthuse været nede på 4-5 betjente. De har været flinke til at dække arbejde i eget hus, men der er en gruppe medarbejdere, der er ved at være virkelig møre nu,” siger han

Sygefraværet følger med
Institution Nordsjælland som omfatter Horserød Fængsel og Helsingør Arrest placerer sig på en tredjeplads med et gennemsnit på 28 overarbejdstimer pr. fængselsbetjent om måneden.

”Det ser helt vanvittigt ud i Helsingør Arrest, hvor der i november var et sygefravær på 90 procent. Der er skåret en betjent dagligt oveni en række langtidssygemeldinger, og det lægger et alt for stort pres på de betjente, der er tilbage til at løfte den nødvendige mængde af overarbejde,” siger Gert Jensen.

I  Horserød Fængsel er der nedposteret så meget, at også mængden af alenearbejde er vokset samtidig med mængden af overarbejde.

”Fængselsbetjentene i Horserød er meget påvirkede af, at der generelt er for få på arbejde samtidig med, at de skal tage overarbejde. Der mangler minimum to betjente både formiddag og eftermiddag. Alenearbejde presser især de mange prøvebetjente, der hurtigere bliver usikre, når de skal håndtere de indsatte alene,” siger Gert Jensen.

Af Maria Hamilton

Kilde: Kriminalforsorgen. Note: Opgjort i perioden januar til september 2019.