To voldsomme overfald i Vestre Fængsel

En mandlig fængselsbetjent blev i dag stukket hårdt i maven med en blyant i Vestre Fængsel. Overfaldet skete i forbindelse med en gårdtur, og betjenten blev efterfølgende kørt på skadestue.

Det er det andet overfald på få dage i fængslet.

I weekenden blev en anden fængselsbetjent overfaldet. Her blev den mandlige kollega slået i hovedet med en jerngenstand og måtte efterfølgende syes på skadestue. Overfaldet skete på fængslets hospital. Den indsatte var blevet ophidset og kastede vand på en sygeplejerske. Betjenten forsøgte at berolige ham, men blev i stedet overfaldet.

Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen er bekymret for situationen i Vestre Fængsel, som er presset af stor overbelægning. Fængslet har haft en gennemsnitlig belægning på 102 procent i årets første halvår.

“Det er klart, at alle kan mærke, at Vestre Fængsel er overfyldt. Det rammer de indsatte, at betjentene mangler mulighed for at påvirke dem i en positiv retning. Vi har ikke ikke tid til relationsarbejde og kulturforståelse – hele grundkernen i vores arbejde. Og det øger risikoen for konflikter,” siger Bo Yde Sørensen.

Yderligere information:
Forbundsformand Bo Yde Sørensen