Det er en god idé med elever i mindre arresthuse. Det siger eleverne selv.
Køge Arrest er med sine 60 indsatte et af de arresthuse, som de senere år er begyndt at modtage elever.
En af dem er Freja, som kom hertil efter primært at have gået i lukket regi.
Noget faldt på plads, da hun ankom. Det var tydeligt, hun var landet det helt rigtige sted.
”Jeg er virkelig positivt overrasket. Jeg får lov at være en del af alle de indsattes sager og sagsbehandlinger og når hele vejen rundt om dem. På større steder er der mange verdener, og ting er mere opdelt. Her er alle en del af den samme verden. Det har lært mig meget,” siger Freja, som bliver fastansat i arresten i år.
Ud af dvalen
Tilbage i sommeren 2022 blev der på grund af underbemanding skruet ned for blusset i arresten, men da overbelægget på Vestre Fængsel kaldte på en akut løsning, måtte Køge komme til undsætning.
Det har også betydet et behov for flere elever. Efter tidligere at have haft dem sporadisk, har arresten nu fået en mere fast plan for at have både ét,- to- og treårselever forskudt af hinanden.
De bliver taget imod af Danni Nordstrøm, der foruden at være vagthavende også er praktikvejleder.
”Køge har en tilpas størrelse til at have elever, og vi kan tilbyde dem det særlige, at de får lov at få et helt arrestforløb med den indsatte. De skal lære at arbejde i deres frustrationer ved ankomst, når de kaldes til retten, og når de får deres dom,” siger han.
Det sætter høje krav til ham og kollegaerne. ”Jeg vil gerne have, at vores elever føler, de kan være helt sig selv, og at de oplever at være en del af holdet. På den måde får vi sat dem rigtig godt ind i tingene. Det savnede jeg fra min egen praktiktid.”
Ét kontor
Blandt andet derfor sidder alle arrestens kollegaer på samme kontor. Dørene er aldrig lukkede, og som Freja selv siger, er der altid nogen at spørge om hjælp.
”Jeg er blevet taget rigtig godt imod. Jeg blev kastet ud i tingene og fik stukket opgaver i hånden fra start, men der var hele tiden en, som spurgte, om jeg havde prøvet det før. Hvis ikke fik jeg vist hvordan. Jeg har aldrig følt, jeg har stået alene med noget,” siger hun.
Særligt er hun glad for at varetage de indsattes sagsbehandling, som ikke var en del af hverdagen i lukket regi.
”Jeg har rig mulighed for at lære betjentarbejdet her. Jeg taler ofte med advokater, jurister ja, nærmest alle fagpersoner. Desuden kommer jeg på den måde tættere på de indsatte.”
”Men en af grundene til, jeg har haft så god en start her, er også fordi jeg allerede var et stykke inde i min uddannelse. Jeg havde fra min tid på Herstedvester lært at begå mig i et fængsel. Det har helt klart været en fordel,” siger Freja, der i dag selv er blevet kontaktperson for nyankomne.
Og selvom der ofte er rigeligt at se til, er Freja ikke i tvivl: ”Jeg bliver tit mindet om, hvorfor jeg valgte at komme hertil. Jeg kan føle helt nede i maven, det er det rigtige for mig,” siger hun.
Eleverne skal passes på
Danni Nordstrøm er som praktikvejleder særligt opmærksom på, at eleverne ikke knækker nakken på de mange arbejdsopgaver.
“Vi skal give dem det rum, de selv kan overskue, så vi ikke på forhånd bestemmer, hvad de kan og ikke kan. Men det kræver, at vi hurtigt får skabt nogle gode relationer, så vi kan give dem trygheden til at udvikle sig på egne præmisser,” siger han.
”Vi vil jo altid være afhængige af vores elever. De yder en kæmpeindsats. Men det sætter jo også krav til os faste, for vi skal sørge for, at vores niveau er højt, så vi kan oplære dem.”
Indtil videre har langt de fleste elever haft gode forløb, og ligesom Freja er der flere, som kommer tilbage efter eget ønske.
”Eleverne kommer jo med en helt uundværlig energi. Freja er åbensindet, og hun er god til at bryde isen med et smil og med sin glæde. Det giver rigtig mange gode ting til dynamikken,” siger han.