06.02.2025

“Jo flere elever vi ansætter, desto større ansvar har vi”

Der er i høj grad brug for Jill Willumsen og Jimmi Christensen som praktikvejledere i Møgelkær Fængsel. Næsten halvdelen af fængslets betjente er elever.

I modsætning til andre lande har vi i Danmark en mentorordning for nye fængselsbetjente praktikvejlederordningen hvor erfarne kollegaer hjælper nye i de første tre år

I takt med at der ansættes flere betjente, stiger behovet for praktikvejledere. Det kan mærkes i Møgelkær Fængsel, som på kort tid er gået fra to til seks praktikvejledere.

De to ”gamle” praktikvejledere, Jimmi Christensen og Jill Willumsen, er glade for at få aflastning, for selvom de er glade for hvervet, er det også krævende.

”Mange vil gerne undgå besværet med at være praktikvejleder, for du bruger meget tid på planlægning og logistik. Det er det nemmeste i hele verden at vælge ikke at stille op. Jeg har valgt det for at hjælpe de nye. Det er vigtigt, at de føler sig velkomne og trygge,” siger Jimmi Christensen.

Jill Willumsen er enig og understreger, at det ikke er for pengenes skyld, man bliver praktikvejleder: ”Hvis det bare handlede om løn, så vil det være meget nemmere bare at tage en ekstra vagt,” siger hun.

Der er 46 betjente og 8 værkmestre. Fængslet blev puttet i en mølpose i 2018, men genåbnet tre år senere. Først med 60 pladser og siden fordoblet til 130 pladser. Derfor har der været behov for mange nye kollegaer. Næsten halvdelen er nu elever.

”Vi står med et kæmpeansvar,” siger Jill Willumsen og peger på, at mange elever vælger at stoppe og forlade Kriminalforsorgen: ”Uden os vil det helt sikkert være endnu flere.”

14 timer hver måned
I starten arbejder praktikvejleder og elev tæt sammen: 125 timer i de første fem uger. Derefter indgår eleverne i vagtplanlægningen. Her har praktikvejlederne 14 timer månedligt til deres opgaver med eleverne. Til at afholde samtaler, møder, gå på vagt, udfærdige bedømmelser og så videre.

”De nye betjente er fagligt pissedygtige,” siger Jimmi Christensen og fortsætter: ”Vores rolle er at sikre, at de finder sig til rette og ikke bliver tabt i systemet. Der er jo mange ting at forholde sig til, når man kommer i uniform første gang og møder indsatte og kollegaer. Hvordan taler man? Hvor meget skal man give af sig selv? Hvis du ikke justerer for den slags, så brænder du nemt fingrene.”

Jill Willumsen uddyber: ”De skal ikke føle, at de er i vejen, men at vi har tid til dem også når vi pludselig får flere elever på én gang. Det er vigtigt, at vi bliver ved med at vise interesse og engagement.”

Praktikvejlederne udarbejder bedømmelser på eleverne tre gange i løbet af elevtiden. De to praktikvejledere synes ikke, det er et problem, at de på denne måde både har en rolle som hjælper og lærer.

”Vi kæmper for at undgå hierarkiet. Vi er her for elevens ve og vel, og vi sætter en ære i at have dygtige elever. Hvis de fejler, så er det os som fejler,” siger Jimmi Christensen.

Rum til forbedring
Der er dog også ting, som ifølge de to praktikvejledere kunne være bedre. Der er ikke altid tid nok til den enkelte elev, og de så derfor gerne, at de har flere timer til dem hver måned. Der bør desuden være en grænse for, hvor mange elever der er på hver matrikel både af hensyn til eleverne og til de øvrige kollegaer. Møgelkær har i øjeblikket så mange elever, at de fastansatte ikke kan få deres normtimer, og det er svært for vejlederne at få vagter sammen med deres elever.

De savner også mere samarbejde med skolen om elevernes uddannelse: ”Der burde være et større overlap fra skoletid til praktikken. Vi ved ikke noget om eleverne, før de møder op. Det virker som om, vi ikke er tænkt ordentligt ind i den nye uddannelse,” siger Jimmi Christensen.

Møgelkær Fængsel har ellers den store fordel, at skolen ligger på den anden side af gaden, men nærheden opleves ikke i hverdagen.

Der kunne desuden være bedre samarbejde om eleverne med de andre uddannelsesinstitutioner i løbet af praktiktiden, hvor eleverne afprøver forskellige regimer: ”Med den nye uddannelse træder andetårseleverne direkte ind i vagtplanen på den nye institution. Det er meget uhensigtsmæssigt. Der burde være mere plads til oplæring,” siger Jill Willumsen.

Fagbladet har forholdt kritikpunkterne til Anders Berthelsen Carlsbæk, som er chef for Koncern Uddannelse. Han peger på, at institutionerne bliver orienteret og forberedt via elevernes uddannelsesplan – før eleverne ankommer.

”Det ligger Kriminalforsorgen utroligt meget på sinde at tage godt imod alle de nye elever. Det er vores generelle oplevelse, at dialogen mellem skolerne, områderne og praktikstederne er god, men vi er altid lydhøre over for kritik og gode input,” siger han og tilføjer: ”Alle praktikvejledere gennemgår en praktikvejlederuddannelse for at blive klædt godt på til opgaven, og der afvikles en årlig praktikvejlederkonference.”

Af Søren Gregersen