17.04.2024

Ny aftale for forstærkningsholdet

Forstærkningsholdet har kørt i en prøveperiode siden sommer 2018. Nu har Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet indgået en varig aftale, som træder i kraft 1. marts. Fagbladet har talt med to af holdets betjente, der har byttet deres faste arbejdsadresse ud med en hel landsdel.

Mandag: En kvindelig indsat i Herstedvester er opfarende, og personalet har brug for ekstra hænder.

Torsdag: Der er for meget uro i Køge Arrest, kan vi forsøge med yogahold?

Sådan lyder nogle af de opgaver, Maria Davidsen har haft på sin vagtplan. Hun er en del af Forstærkningshold Øst, der dækker Sjælland.

De i alt 30 betjente på landsplan bliver sendt ud på opgaver, der kategoriseres efter trafiklysets farver. Rød er akut, mens gul og grøn er mere langstrakte og planlagte indsatser.

Maria Davidsen har siden september prøvet lidt af hvert: ”Jeg har for eksempel været på en gul opgave i Vestre Fængsels besøgsafdeling i forbindelse med, at en fange var undsluppet, og der var brug for mere bemanding. I Horserød var jeg på en grøn opgave, hvor jeg hjalp med at visitere og rundere på det ydre terræn,” siger hun.

”Jeg synes, det er spændende at komme lidt på udebane. Jeg kender jo grundopskriften, men alligevel er der mange forskellige måder at gøre tingene på. Det er interessant at opleve.”

FORSTÆRKNINGSHOLDENE ER RYKKET UD 137 GANGE

De to forstærkningshold, som blev oprettet som led i flerårsaftalen, kan indsættes med kort varsel, hvis der er behov for et ekstra løft af sikkerhed og tryghed.

Foreløbig er holdene rykket ud 137 gange. 87 gange vest for Storebælt (topscorer Nyborg Fængsel) og 50 gange øst for Storebælt (topscorer Københavns Fængsler).

Holdene har kørt i en prøveperiode frem til februar. Nu er der indgået en varig aftale mellem Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet. Den nye aftale indfører såkaldte administrative tjenestesteder, hvor betjentene bliver tilknyttet fem institutioner: Aalborg Arrest, Enner Mark Fængsel, Kolding Arrest, Storstrøm Fængsel og Vestre Fængsel. Dette stiller betjente, som bor langt fra Enner Mark og Vestre bedre end den tidligere aftale. Samtidig kompenseres betjente med mere end 30 timer merrejsetid om måneden.

Der er ansøgningsfrist for at blive en del af holdet den 22. februar.

Skaber ro med yoga
Maria Davidsen kender sin vagtplan to uger frem, hvor hun kan have arbejdssted tre til fire forskellige steder på Sjælland. For tiden er hun tilknyttet Køge Arrest, hvor hun også arbejdede, før hun blev en del af forstærkningsholdet.

”Jeg tilbød i sin tid de indsatte i Køge Arrest yogaundervisning. Enhedschefen havde set, at det kunne skabe ro og søgte derfor via forstærkningsholdet om at få mig til at komme og tilbyde yogatimer,” siger hun.

Køge Arrest er under ombygning lige nu og er derfor rykket til Storstrøm Fængsel. Her oplevede man hen over sommeren tiltagende uro blandt  grupperinger og opfarende indsatte, der kom i konflikt med hinanden. Nu laver Maria Davidsen yoga med blandt andet Bandidosrockere tre gange om ugen.

”Det giver ro til de unge i grupperingerne at lave yoga og afspænding, selvom det i starten kan virke grænseoverskridende. De har samtidig mindre energi til at være provokerende, når de kommer tilbage fra en yogatime, og selve det, at de kommer væk fra afdelingen, giver personalet noget ro til at passe deres arbejde,” siger hun.

Det gør en forskel
Enhedschef Michael Juul forklarer, hvorfor han skrev til forstærkningsholdet om hjælp: ”Jeg fornem-mede, at de indsatte havde brug for aktivering. De var opfarende og mange røg i sikringsceller. Jeg har set yoga have en positiv effekt før, så jeg søgte om assistance. Vi har nu haft Maria Davidsen tilknyttet en måned, og der er næsten ikke længere nogen, der kommer i sikringsceller. Det er selvfølgelig ikke sikkert, det kun kan tilskrives yogaen, men det fungerer jo også som relationsarbejde, og jeg synes, det er fantastisk, at forstærkningsholdet kan sætte ind der.”

Fantastiske kollegaer alle steder
Michael Bundgaard Kæseler er en del af forstærkningsholdet i vest, der dækker Jylland og Fyn. Alene i oktober kørte han over 4.000 kilometer for at klare sine opgaver blandt andet i Svendborg, Nyborg, Esbjerg og Kragskovhede. Somme tider flere forskellige på én dag.

”Jeg har for eksempel prøvet at være kaldt ud på en gul opgave i Nyborg Fængsel og så blive afbrudt i den, fordi der var en rød opgave i Svendborg Arrest, hvor der var slåskamp,” siger han.

”Det er ikke, fordi jeg kommer og redder verden for mine kollegaer, men jeg kan skabe ro for dem, så de kan koncentrere sig om det akutte eller om at få indhentet administrative opgaver, der ikke har været tid til på grund af den pågældende situation,” siger Michael Bundgaard Kæseler, der har følt sig taget godt imod alle de steder, han har været.

”Det kan godt være lidt udfordrende, for man er jo næsten altid den nye i klassen. Men jeg har kun mødt virkelig engagerede og fantastiske kollegaer, og så handler det om at glide ind i deres dagligdag på en god måde og spotte, hvordan man bedst hjælper,” siger forstærkningsbetjenten, men fortæller, at der var lidt startvanskeligheder.

”Alle har lige skulle lære, hvad de kunne bruge os til, og hvordan de får fat i os. Men det virker som om, det kører rigtig godt nu,” siger han.

Af Maria Hamilton