Sagsbehandling i fysiske mapper og manuel registrering af arbejdstider. It-systemet på anstalterne i Grønland skal fornyes.
Arbejdstimerne registreres automatisk på de danske arresthuse og fængsler, når adgangskortet i indgangen bipper. Sagsbehandling, overførsler og besøgsbestillinger kræver et par tryk med musen.
Samtidig er anstalterne i Grønland generelt teknisk bagud på flere punkter, og har været det i mange år. Timer skal registreres manuelt i forældede programmer, og sagsbehandlingen tager form af fysiske mapper.
Men der er opgraderinger på vej.
Efter direktoratet for Kriminalforsorgen tidligere på året har overtaget den generelle it-drift af Kriminalforsorgen i Grønland, har Justitsministeren tilkendegivet, at der nu skal arbejdes på en it-løsning, som skal lette sagsbehandlingen.
Forhindrer det politiske arbejde
Folketingsmedlem Ajaa Chemnitz fra Inuit Atagatigiit (IA) mener, at det manglende reelle journalsystem har været med til at gøre sagsbehandlingen og journaliseringen hos de grønlandske anstalter unødig ressource- og tidskrævende.
”Det gælder også for dataindsamlingen, som på nuværende tidspunkt sker manuelt. Derfor mangler vi ofte data og statistik på området, da det er yderst ressourcekrævende at fremskaffe. Det besværliggør og hindrer det politiske arbejde,” siger hun.
For Ajaa Chemnitz er det derfor vigtigt at få skabt et tidssvarende justitsområde i Grønland, hvilket også betyder øget it-understøttelse.
”Det er i øvrigt meget vigtigt for mig, at Kriminalforsorgen i Grønland følger samme standard som resten af organisationen og ikke underprioriteres. Det beskrives ellers også klart i regeringsgrundlaget, men efterleves ikke på IT området.”
Hun ser derfor positivt på, at der nu bliver kigget på en opgradering, så anstaltsbetjentene kan udføre deres arbejde tilstrækkeligt.
”Vi skal kunne følge med”
Peter Fomsgaard er anstaltsleder på anstalten i Nuuk, og har ligesom sine kollegaer manuelt registreret deres timer i tjenestesystemet 9B.
”Det tror jeg ikke er blevet brugt i Danmark i mange år. Det fungerer, fordi det er, hvad vi altid har gjort, men vi bruger jo en masse tid, som kunne bruges andre steder,” siger han.
Det samme siger han om arbejdet omkring sagsbehandlingen, som han dog ikke mener er præget af fejl.
Men Peter Fomsgaard er enig i, at det er på tide med en teknisk opgradering.
”Jeg håber, vi kommer på klientsystemet i det omfang, det er muligt, når man har forskellige lovgivninger. Det vil gøre både vores arbejde hurtigere og nemmere. Det er bare vigtigt, det ikke går for hurtigt, for vi kender det slet ikke. Vi skal kunne følge med. Ellers opstår fejlene først,” siger han.
Peter Fomsgaard fremhæver samtidig, at der er blevet igangsat en kampagne på anstalterne, der blandt andet skal øge datasikkerheden.
I et folketingssvar, indhentet fra direktoratet i Kriminalforsorgen, skriver justitsministeriet, at det videre arbejde i en flerårig implementeringsplan med opstart i første halvdel af 2025 vil begynde, så snart behovet for øget systemunderstøttelse er afdækket.
Måske tredje gang er lykkens gang?
Kriminalforsorgen har flere gange forsøgt at finde en afløser for det centrale og forældede it-system, Klientsystemet, der har været i brug i over 20 år.
Først forsøgte man at udskifte Klientsystemet med et Offender ManagementSystem (OMS), herefter Nyx, der skulle være et skræddersyet sagsbehandlingssystem, som skulle udrulles i bølger. Begge projekter havde et budget på 200 millioner kroner. Det nyeste skud på stammen hedder NyX2.0.