Der mangler fængselsbetjente

Der er for få fængselsbetjente til at drive fængsler på en forsvarlig måde. Fængsler, hvor man får sin straf. Fængsler, hvor man hjælpes videre til et liv uden kriminalitet. Fængsler, hvor fængselsbetjente går trygge på arbejde. Nogle taler for blot at bure fangerne inde og smide nøglen væk. Vi ved, det ikke virker.

444 fængselsbetjente er forsvundet på 10 år. Det uniformerede personale i Kriminalforsorgen er skrumpet med 14 procent siden 2007. I samme periode er antallet af fanger kun faldet med seks procent.

Danskerne mener, det er vigtigst, at de indsatte har rimelige afsoningsvilkår, gode relationer til fængselsbetjentene og at de forlader den kriminelle løbebane. Det viser en meningsmåling, som Danmarks Statistik har lavet for Fængselsforbundet.

Hos 99 ud af 100 fængselsbetjente og værkmestre er holdningen klar: Det daglige relationsarbejde med de indsatte er givende, hamrende vigtigt og en forudsætning for tryghed og sikkerhed i fængslerne.

Fængselsbetjente arbejder over som aldrig før på grund af personalemangel. Der er lige nu overarbejde i Kriminalforsorgen, der svarer til 267 fængselsbetjentes årsværk. Intet tyder på at den opadgående overarbejdskurve knækker foreløbig.

Manglen på folk har lagt fængselsbetjentes efter- og videreuddannelse i dvale. Det gælder også personalemøder og temadage, der er vigtige for samarbejdet og sikkerheden i fængsler og arresthuse.

Læs mere her.