Vi har bestemt ikke opgivet kampen mod indsmugling af stoffer i fængslerne

Venstres retsordfører, Karsten Lauritzen, må have misforstået noget. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter retsordførerens udmelding i Politiken om, at forbundet har opgivet at stoppe indsmuglingen af stoffer og dopingpræparater i fængsler og arresthuse.

Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, siger: “Fængselsforbundet har i mange år kæmpet for, at vores medlemmer får bedre muligheder for at dæmme op for indsmugling, og vi har i høj grad været med til at sætte fokus på problemet. Derfor forstår jeg ikke Karsten Lauritzens udmelding.”

Formanden peger på, at Fængselsforbundets indsats var med til at sikre en række sikkerhedsinitiativer i den nye flerårsaftale for Kriminalforsorgen. Det gælder blandt andet flere narkohunde, skærpede regler for visitation og sikring mod indkastning af ulovlige genstande.

“Vi gør alt for at stoppe indsmuglingen, men intet fængselsystem i verden kan fuldstændig forhindre, at der kommer stoffer og andre ulovlige ting ind,” siger Kim Østerbye.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99.