Vi er enige: Der er problemer med sikkerheden i Statsfængslet i Ringe

Vi har i årevis kritiseret sikkerheden i Statsfængslet i Ringe. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter Europarådets torturkomités rapport om Danmark er blevet offentliggjort i dag.

Fængselsforbundet tilslutter sig den kritik, som torturkomiteen giver udtryk for i rapporten. Komiteen peger på, at der er for meget vold mellem de indsatte i det midtfynske fængsel, og at de indsatte ikke føler sig trygge.

Forbundsformand Kim Østerbye siger: “Det er ikke noget nyt, at der er problemer med vold og trusler mellem de indsatte i Statsfængslet i Ringe. Det har vi påpeget adskillelige gange. Problemet er, at der ikke er tilstrækkelig med personale ude blandt fangerne. Vi har simpelthen ikke mulighed for at skabe den nødvendige tryghed. Det problem, bliver man nødt til at gøre noget ved nu.”

Kim Østerbye hæfter sig samtidig ved, at torturkomiteen generelt roser forholdet mellem indsatte og ansatte i Kriminalforsorgen. Komiteen oplevede gode relationer mellem de to grupper på deres besøg i Danmark, og de oplevede, at mange indsatte talte positivt om de ansatte. En observation som falder i god tråd med Kriminalforsorgens brugerundersøgelse fra juni i år, hvor otte ud af ti indsatte havde et positivt indtryk af fængselsbetjentene.

“Det er godt at høre, at torturkomiteen er positive overfor forholdet mellem indsatte og ansatte i Danmark. Det lyder som om, at de er overraskede over, at samarbejdet kan være så godt i et fængselssystem. Selvom alt ikke er perfekt, kan vi godt tillade os at være stolte over den måde, vi udmønter straf på her i landet.”

Europarådet torturkomité har besøgt arresthusene i Odense og Århus, Vestre Fængsel, Statsfængslet i Vridsløselille, Politigårdens Fængsel, Statsfængslet i Ringe og Institutionen Ellebæk.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99.