Vi bakker op om whistleblowere

Fængselsbetjente, som misbruger deres magt eller dækker over hinanden, hører ikke hjemme i et moderne strafsystem. Derfor bør man straks indberette det, hvis man er vidne til magtmisbrug.

Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet i forbindelse med, at DR 21 Søndag i aften sætter fokus på to fængselsbetjente, som i sidste uge blev dømt for at lyve i retten om forløbet af en voldsepisode i Anstalten ved Herstedvester.

Formanden for Fængselsforbundet, Kim Østerbye, siger: ”Man skal ikke dække over sine kolleger. Det er et udtryk for fuldstændig misforstået loyalitet og er naturligvis helt uacceptabelt i et moderne retssystem. Vi tager på det skarpeste afstand fra denne type adfærd. Vi holder ikke hånden over nogen – men vi holder hånden under alle, som fortæller sandheden.”

Dermed sigter han til, at Fængselsforbundet til enhver tid støtter whistleblowere – det vil sige ansatte, der indberetter kollegaers magtmisbrug eller forsøg på at dække over det.

”Vi bakker op om alle, der giver lyd og fortæller, hvad de har set. At dække over hinanden i sager, hvor reglerne ikke er fulgt til punkt og prikke, er udtryk for en negativ kultur, som vi skal bekæmpe med alle midler,” siger Kim Østerbye.

Han hæfter sig dog ved, at denne type sager heldigvis opstår yderst sjældent, til trods for at fængselsbetjente arbejder med landets hårdeste kriminelle.

”Selvom om vi arbejder med mennesker, som ofte er voldelige, er langt størstedelen af personalet samvittighedsfulde, professionelle og kun loyale over for én ting: at reglerne bliver overholdt,” siger Kim Østerbye.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99