Udlændinge volder problemer i arresthusene

Arresthusene oplever i stigende grad problemer med udenlandske indsatte. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet.

I går aftes gik en rumæner amok i Arresthuset i Silkeborg, da han blev bedt om at skrue ned for musikken. Rumæneren blev støttet med råben og sparken fra arresthusets øvrige udenlandske indsatte. Derfor måtte de to fængselsbetjente på vagt anvende peberspray og anmode om assistance fra Midt- og Vestjyllands Politi for at skabe ro.

Ifølge Fængselsforbundets forbundssekretær René Larsen er episoden ikke usædvanlig. De mange udlændinge i landets arresthusene er ofte vanskelige at håndtere: “I de fleste arresthuse er der kun to betjente på vagt. Tidligere skulle de primært håndterede danskere. Men i dag er situationen en anden. Nu står de over for mennesker fra hele verden. Det giver problemer,” siger han.

Forbundssekretæren henviser til, at udlændingene er vanskelige at kommunikere med, og at personalet ikke ved, hvem de er: “Vi kender ikke deres baggrund. Har de en voldshistorie? Hvilken form for kriminalitet har de begået? Den latente sikkerhedstrussel lægger et stort pres på personalet.”

Derfor skal der øget fokus på sikkerhed i de små arresthuse: “Personalets uddannelse, bemanding og sikringsmidler bliver nødt til at følge med udviklingen. I dag sidder der mange udlændinge, bandemedlemmer, misbrugere og psykisk syge i arresthusene. Den lokale håndværker med en spritdom afsoner ikke hos os længere. Han afsoner i fodlænkeordningen,” siger René Larsen.

Fakta: Ud af de 4.224 fanger, som sad i Kriminalforsorgens institutioner 19. september i år, var 1.164 udlændinge.

Yderligere information: Forbundssekretær René Larsen 72 55 99 93