Tomme celler over hele landet

Efter terrorangrebet i København er belægget i landets fængsler og arresthuse faldet yderligere. Det fremgår af Fængselsforbundets faktanotat, som samler forskellige fakta om udviklingen i Kriminalforsorgen.

Både antallet af varetægtsfængslede og strafmassen falder. Konsekvensen er, at flere og flere celler står tomme. Belægget i Kriminalforsorgen er faldet fra 97 procent i 2013 over 94 procent i 2014 til 92 procent i 1. kvartal 2015.

Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, er glad for, at fængsler og arresthuse ikke er overfyldte længere. Men cellerne skulle helst stå tomme, fordi kriminaliteten aftager  ikke fordi politiet er optaget af andre opgaver.

”Det er positivt, at kriminaliteten falder, og at der derfor kommer mindre pres på fængslerne, men nu kan vi også mærke, at politiet er beskæftigede med bevogtningsopgaver efter terrorangrebet. Det minder om politireformen i 2007, hvor fængslerne også pludselig stod tomme, fordi politiet havde travlt med at flytte rundt på skriveborde.”

På grund af det lave belæg har Kriminalforsorgen lukket over 400 pladser i arresthusene i Holbæk, Assens, Esbjerg, Odense, Hjørring og Holstebro. Desuden er der lukket pladser i fængslerne i Vridsløselille, Jyderup, Sønder Omme, Nyborg, Midtjylland, Møgelkær, Østjylland og Kragskovhede.

Læs Fængselsforbundets faktanotat her.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99