Tiden er desværre inde til at lukke Vridsløselille

Af Kim Østerbye, forbundsformand

Det er ikke på ingen måde med glæde, at Fængselsforbundet bakker op om en lukning af Vridsløselille. Det er alene fordi, at den nuværende situation i Kriminalforsorgen er så absurd, at vi gør det.

Kriminalforsorgen mangler fængselsbetjente. Rekrutteringskampagnen virker ikke. De unge søger i hvert fald andre græsgange end ind til os.

På Københavns Fængsler er der så meget overarbejde, at de bliver nødt til at få ledere og administrative medarbejdere til at hjælpe med vores opgaver. På samme måde mangler der folk mange andre steder i Kriminalforsorgen. Det kan ses på sygefraværet, som nærmest er eksploderet i år.

I den situation bliver vi nødt til at bruge alle gode kræfter på den bedste måde. Og det indbefatter ikke at holde liv i et stort fængsel med ganske få klienter.

Sandheden er, at der ikke er behov for Vridsløselille til at huse frihedsberøvede flygtninge. Den opgave kan klares andres steder. For eksempel i Ellebæk.

Sandheden er også, at det er dyrt at holde Vridsløselille kørende. Og det er penge, som tages fra Kriminalforsorgens egen pengekasse. De penge kan sagtens bruges andre steder.

Så derfor – selvom det er møgærgerligt, og det rammer vores kollegaer i fængslet – så er en lukning den mindst ringe løsning her og nu.