Vold, sygefravær og overarbejde stiger markant

Arbejdsmiljøet i fængsler og arresthuse bevæger sig i den forkerte retning på flere punkter. Det viser et nyt notat om udviklingen i Kriminalforsorgen, som Fængselsforbundet har udarbejdet.

Sygefraværet blandt landets fængselsbetjente er på et år steget med tre dage i gennemsnit. I 2015 lå det på 20 dage. I år er det øget til 23 dage. En stigning på 15 procent. Fængselsbetjente er dermed mere end dobbelt så meget syge som statens øvrige medarbejdere, som i gennemsnit er syge 9 dage om året.

Det stigende sygefravær kommer samtidig med, at der sker flere overfald mod fængselsbetjente. I de første otte måneder af 2016 har der været 373 episoder med vold og trusler mod Kriminalforsorgens personale. Til sammenligning var der 273 episoder i samme periode i 2015.

Også fængselsbetjentenes overarbejde stiger. Betjentene bliver nødt til at arbejde ekstra på grund af personalemangel. I de første otte måneder af 2016 er der blevet udbetalt 35 millioner kroner i overarbejde til fængselsbetjente. Fortsætter tendensen, vil der blive udbetalt 250.000 overarbejdstimer i hele 2016. Det svarer til 52 millioner kroner. Til sammenligning blev der udbetalt 36 millioner kroner i 2015.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye er bekymret for den negative udvikling: ”Der er mange ting, som bevæger sig i den forkerte retning i Kriminalforsorgen i øjeblikket. Vi oplever mere og mere vold. Vi mangler betjente. Vi bliver pålagt nye opgaver, og vi kæmper fortsat med en reorganisering med et tvivlsomt output. I den situation er det ikke underligt, at personalet bliver slidt ned. Folk kan ikke holde til mere.”

ANTAL NEDSLIDTE. STRAFMASSE. BELÆGNINGSPROCENT: Læs hele faktanotatet her.

Læs også artikler om samme emne:
Sygefraværet slår rekord
Dobbelt så mange sygedage i Møgelkær Fængsel