Sygefraværet slår rekord i fængslerne

Arbejdsmiljøet i fængsler og arresthuse bevæger sig i den forkerte retning. Det er budskabet fra Fængselsforbundet, efter forbundet har offentliggjort et nyt notat om udviklingen i Kriminalforsorgen.

Sygefraværet blandt landets fængselsbetjente er på et år steget med tre dage i gennemsnit. I 2015 lå det på 20 dage. I år er det øget til 23 dage. En stigning på 15 procent. Fængselsbetjente er dermed mere end dobbelt så meget syge som statens øvrige medarbejdere, som i gennemsnit er syge 9 dage om året.

Det stigende sygefravær kommer samtidig med, at der sker flere overfald mod fængselsbetjente. I de første otte måneder af 2016 har der været 373 episoder med vold og trusler mod Kriminalforsorgens personale. Til sammenligning var der 273 episoder i samme periode i 2015.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye er bekymret for den negative udvikling: ”Der er mange ting, som bevæger sig i den forkerte retning i Kriminalforsorgen i øjeblikket. Vi oplever mere og mere vold. Vi mangler betjente. Vi bliver pålagt nye opgaver. I den situation er det ikke underligt, at personalet bliver slidt ned. Folk kan ikke holde til mere.”

Han mener, at der er brug for flere på vagt i fængslerne: “Hvis trusselsmiljøet skal forbedres, kræver det først og fremmest en bedre dynamisk sikkerhed. Vi skal være tilstede blandt de indsatte på den positive måde. Med det mener jeg ikke daglige visitationer i jagten på mobiltelefoner. Der mangler simpelthen folk til at styrke relationerne mellem indsatte og ansatte.”

Læs faktanotatet om udviklingen i Kriminalforsorgen her.

Læs også artikler om samme emne:
Sygefraværet slår rekord
Dobbelt så mange sygedage i Møgelkær Fængsel