Stop volden mellem de indsatte

Der skal sættes langt kraftigere ind, hvis man vil knække voldskurven i fængslerne. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet i forbindelse med DRs dokumentar “Vold bag tremmer” i aften.

De seneste otte år er volden mellem indsatte i Kriminalforsorgen mere end fordoblet. I 2006 var der 144 tilfælde. I 2014 var tallet 367. Det hænger ifølge Fængselsforbundets formand sammen med, at klientellet har ændret sig i takt med at flere og flere afsoner i fodlænke.

Spritbillisten og lommetyven sidder her ikke længere. Det er de hårdeste kriminelle, som sidder tilbage, hvoraf mange desværre bruger vold som kommunikationsform,” siger Kim Østerbye.

Formanden mener, at der brug for en massiv indsats for at vende udviklingen: “Der skal være nultolerance i forhold til voldelige indsatte. Det kræver, at der er bedre muligheder for at flytte negativt stærke fanger og fanger med tilknytning til bandemiljøet rundt i Kriminalforsorgen. De skal fjernes fra afdelingerne, inden de når at gøre sig gældende i forhold til de andre indsatte,” siger han.

Samtidig er der brug for større personaletæthed og mindre afdelinger: “Vi bliver nødt til at indrette Kriminalforsorgen til det klientel, som sidder her i dag. Hvis volden skal stoppes, kræver det, at personalet er tæt på de indsatte, så den dynamiske sikkerhed styrkes,” siger Kim Østerbye.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99