Sikret retssal er en god løsning

Vi støtter regeringens plan om at etablere en særligt sikret retssal ved Vestre Fængsel i København. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet efter dommerforeningen har kritiseret løsningen.

Fængselsforbundet peger på, at der er behov for at øge sikkerheden omkring straffesager med høj sikkerhedsprofil. Der er flere gange opstået kritiske situationer ved retsbygninger i København, hvor personer fra rocker- og bandemiljøet har brugt truende adfærd og forsøgt befrielsesaktioner.

Forbundsformand Kim Østerbye siger: “Der er brug for at skabe større tryghed om denne form for retssager både af hensyn til ansatte og indsatte – og for at minimere risikoen for flugt.”

Han undrer sig over dommernes kritik: “Mener dommerne virkelig, at det er en god idé med ballade og tumult foran en retssal? Er det værdigt for retssikkerheden? Det synes jeg ikke. Jeg mener tværtimod, det undergraver domstolenes omdømme.”

Forbundsformanden køber ikke dommerstandens bekymring over, at den nye retssal ikke vil fremstå uafhængig: “Det er ikke et seriøst argument. Politi, domstole og fængsler har altid ligget tæt på hinanden. Det har dommerne ikke haft problemer med at håndtere tidligere,” siger han.

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99.