Sejr i kompressorsagen

Der er netop faldet dom i den såkaldte kompressorsag, som Fængselsforbundet har ført på vegne af et medlem. Dommen fra Københavns Byret slår fast, at Kriminalforsorgen har handlet ansvarspådragende i forbindelse med en rygskade, som en værkmester fik for fire år siden.

Værkmester Karsten Brun Hedevang fik ødelagt sin ryg i november 2012, da han skulle løfte en kompressor i Nørre Snede Fængsel. Han var dengang 39 år. Desværre fik han et smæld i ryggen ved løftet, og han har ikke været i stand til at arbejde siden.

Kriminalforsorgen mente dog ikke, at man som arbejdsgiver var erstatningsansvarlig for tilskadekomsten. Den afgørelse var Fængselsforbundet ikke enig i. Sagen endte derfor i retten.

Dagens dom giver medhold til Karsten Brun Hedevang og Fængselsforbundet. Dommen slår fast, at Kriminalforsorgen har et erstatningsansvar, og at Kriminalforsorgen skal betale sagens omkostninger.

Kriminalforsorgen har mulighed for anke dommen frem til nytår.

René Larsen
Forbundssekretær