Volden stiger mod fængselsbetjente

Der har været 208 overfald mod fængselsbetjente i årets første fem måneder. Det er 20 procent mere end i samme periode i 2015.

De voldsomme overfald i Randers, Nyborg og Enner Mark på det seneste er desværre blot toppen af isbjerget.

I alt har Kriminalforsorgen registreret 208 volds- og trusselsepisoder fra januar til maj. Det er 20 procent flere tilfælde end i samme periode i 2015, hvor der var 174 episoder.

Det ser dermed ud til, at 2016 vil slå en ny voldsrekord. Fortsætter den nuværende tendens, kommer vi op på 483 episoder, inden året er omme. Til sammenligning var der 404 episoder i 2015.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye opfordrer justitsminister Søren Pind til at sætte hårdt ind for at stoppe volden: “Der er brug for bedre bemanding. Både for at undgå overfaldene og for at håndtere dem bedre, hvis de alligevel sker,” siger formanden.

Han mener, at den intensive jagt på mobiltelefoner i fængslerne medvirker til at forstærke problemerne: “Den fuldstændig ekstreme mobiljagt med daglige visitationer af celler, fører uvægerligt til flere frustrationer hos de indsatte og mere modstand mod personalet.

VOLDS- OG TRUSSELSEPISODER I KRIMINALFORSORGEN

Udklip

Fortsætter udviklingen fra de første fem måneder året ud, kommer vi op på 483 overfald mod fængselsbetjente i 2016.

Kilde: Kriminalforsorgen. Note: Tallet for 2016 bygger på årets første fem måneder og fremskrevet for hele året ved at vægte tallet i forhold til udviklingen i 2015.

OVERFALD I RANDERS, NYBORG, ENNER MARK OG MARIBO…

Der har været flere voldsomme overfald mod fængselsbetjente inden for kort tid. En kvindelig fængselsbetjent blev udsat for et voldsomt overfaldet i Randers Arrest midt i juni. Tilsvarende var der to overfald i Enner Mark Fængsel, hvor to fængselsbetjente blev angrebet af den samme banderelaterede indsatte. Også i Nyborg Fængsel blev to fængselsbetjente overfaldet af banderelaterede indsatte ved to forskellige episoder. Desuden skete der et voldeligt overfald i Maribo Arrest. Her blev en fængselsbetjent bidt i benet af en indsat.

Af Søren Gregersen
8c7d8a10-a04a-4c6a-b316-5ed09bd7cb14