17.04.2024

Vold og trusler mod fængselsbetjente er steget med 50 procent på et år

Regeringens nye nultolerancepolitik mod overfald i fængslerne bliver en kæmpe udfordring. I 2016 har der været 50 procent flere vold- og trusselsepisoder mod fængselsbetjente end i 2015.

Tallene taler sit tydelige sprog: Det bliver farligere og farligere at være fængselsbetjent i de danske fængsler.

I de første ti måneder af 2016 har der været 507 volds- og trusselsepisoder mod personalet i Kriminalforsorgen, hvilket er 50 procent mere end i samme periode i 2015. I den periode var der 336 overfald, fremgår det af Kriminalforsorgens statistik.

Den nye regering har da også valgt at opprioritere problemet. I regeringsgrundlaget står der: “Vi vil ikke tolerere vold og trusler mod fængselsbetjente, som løfter en stor og vigtig opgave hver eneste dag.”

Erklæringen bliver hilst velkommen af Fængselforbundets formand Kim Østerbye: “Det er meget positivt, at regeringen har valgt at prioritere vores sikkerhed højt.”

Han ser frem til, at ordene hurtigt følges op med konkret handling: “Jeg håber, at regeringen har andet i tankerne end strengere straffe til overfaldsmændene. Hvis vi skal volden til livs, kræver det, at vi indretter vores fængsler på en helt anden måde. Lige nu er der ikke sammenhæng mellem opgaver og ressourcer. Vi mangler personale på vagt til at sikre et sikkert afsoningsmiljø,” siger formanden.

Størst stigning i Nyborg, Enner Mark og Renbæk
De fleste overfald sker i Kriminalforsorgens store institutioner. Især tre fængsler skiller sig negativt ud. Det drejer sig om Nyborg Fængsel, Enner Mark Fængsel og Renbæk Fængsel, hvor volden er steget mest.

Nyborg Fængsel har i år oplevet en stigning på 200 procent i forhold til samme periode sidste år. Antallet af vold- og trusselsepisoder mod fængselsbetjente er gået fra 18 i de ti første måneder sidste år til 57 i år.

I Enner Mark Fængsel havde man sidste år 28 episoder med vold og trusler. Det tal ligger nu på 66. Det er en stigning på mere end 130 procent.

Og i Renbæk Fængsel er der sket mere end en firdobling af antallet af vold og trusler i 2016 sammenlignet med samme periode sidst år. Konkret er man gået fra syv indberettede episoder til 29 i det sønderjyske fængsel.

Af Kristian Westfall