27.03.2024

10 års træningssucces med usikker fremtid

Usikker fremtid for 10 års træningssucces

Træningsordningen ’Green Card’ er et pletskud, når det kommer til glade indsatte og fængselsbetjente i Jyderup. Men ordningen er presset af personalemangel og dyre dopingprøver.

I Jyderup Fængsel holder de stædigt fast i Green Cardordningen, hvor indsatte styrketræner under supervision med samtykke om at lade sig dopingteste.

Det, der for ti år siden startede som en kamp mod anabolske steroider, skaber nu ro i fængslet og stærke relationer mellem indsatte og fængselsbetjente.

Men på trods af fordelene er ordningen truet af personalemangel og udgifter til dopingprøver. Det siger fængselsbetjent og instruktør Maria Juhl, der har inviteret fagbladet til Vestsjælland.

Mens de indsatte stilfærdigt trimler ind i træningslokalet med maskiner, som vil gøre enhver Rocky-fan begejstret, forklarer hun.

”Træningen fjerner simpelthen en stor del af presset på afdelingerne. Groft sagt afreagerer de indsatte her fremfor på os. Og man mærker tydeligt, at der er mindre bøvl og pladder, når folk har trænet.”

Maria Juhl har været instruktør fra Green Card-ordningens start

I dag er det indsatte fra behandlingsafdelingen, der er trukket i træningstøjet. De fleste lægger ud med en gang badminton til opvarmning, før vægtskiverne kommer i brug. Og netop for gruppen af indsatte med et tidligere misbrug har træningen en ekstra dimension.

”Træningen giver mere energi, og de indsatte er glade for den struktur, der er. Fysisk set sker der ikke noget på behandlingsafdelingen. Hele kampen foregår i hovedet. Derfor er det enormt vigtigt for denne gruppe at få endorfiner og dopamin (lykkehormoner, red.) til at rulle,” siger hun.

Maria Juhl har for øvrigt været med fra begyndelsen, da ordningen for ti år siden blev introduceret på testniveau i hele Kriminalforsorgen, og nu nærmest kun eksisterer i Jyderup.

Styrker relationer
Ifølge Maria Juhl beretter de indsatte, at træningen hjælper dem til at sove bedre og få ro i afsoningen. Hvilket er en åbenlys fordel for alle, der færdes i fængslet.

Desuden er hun overbevist om, at muligheden for træning kan aflæses i forbruget af hash blandt for eksempel indsatte med ADHD. Og hvor hashforbruget går ned, går relationsarbejdet op. Det er nemlig ikke kun overarme og brystmuskulatur, der styrkes ved træningsordningen. Det gør forholdet mellem indsatte og betjente også.

”Relationsmæssigt er det her enormt vigtigt, og vi kan tydeligt mærke, at arbejdet med de indsatte er nemmere,” siger Maria Juhl.

Usikker fremtid
Selvom successen er meget håndgribelig, går ordningen en usikker tid i møde.

”Vi er desværre pressede af personalemangel og økonomi. Det sker alt for tit, at vi må aflyse træning, fordi vi instruktører skal dække huller i vagtplanen,” siger Maria Juhl

Det er desuden dyrt at dopingteste de indsatte. Derfor har stort set alle andre fængsler valgt kun at give de indsatte lov til konditionstræning frem for styrketræning.

”Som udgangspunkt bruger vi 120.000 kroner om året på dopingkontroller. Og selvom vores ledelse støtter op om ordningen, er det penge, der skal findes hver år,” siger Maria Juhl.

Anti Doping Danmark: Vi må finde en løsning
Det var aggressive hormonbøffer, der for ti år siden fik Kriminalforsorgen til at starte et samarbejde med Anti
Doping Danmark, hvis direktør Michael Ask, ærgrer sig over, at samarbejdet er truet.

”Vi er jo sat i verden for at bekæmpe brug at steroider og andre præstationsfremmende stoffer, og vi vil selvfølgelig også gerne kunne løse den opgave i Kriminalforsorgen,” siger han i telefonen til fagbladet.

Ifølge direktøren skal årsagen til de høje priser dog findes i manglende købmandskab fra Kriminalforsorgens side.

”Siden ordningens begyndelse har hvert enkelt fængsel eller arresthus skulle forhandle priser for dopingkontrollerne, men det er klart, at hvis Kriminalforsorgen henvender sig på vegne af alle institutionerne, kan vi give en langt mere favorabel pris,” siger Michael Ask.

”Fængslerne er et vigtigt sted for os at være tilstede, så vi må finde en løsning,” siger han.

Af Kristian Westfall